گشتاور ترازو نیروی پیچشیای میباشد که پیشرانه ساخت مینماید. این واحد سنجش معمولاً در رغبتلنگ اندازهگیری میشود مگر اینکه ایلان ماسک باشید! لوازم یدکی جک مدیرعامل تسلا این میزان را در چرخ اندازهگیری مینماید تا همگی را سرگردان نماید. گشتاور معمولاً با واحدهای پوند-فوت یا این که نیوتون متر اعلام می شود. به عبارتیسیرتکامل که می دانید ما در پدال گشتاور را با واحد نیوتون متر اعلام می کنیم.
هر خودرو معمولاً حداکثر گشتاور خویش را در بدور معینی ارائه مینماید. این عدد بیشترین گشتاوری میباشد که یک پیشرانه در محدوده به دور خویش ساخت و ساز مینماید. معمولاً گفته میگردد خودرو درین بدور به خصوص به بالاترین ترازو گشتاور خویش می رسد اما گه گاه نیز یک محدوده را نماد میدهند. در دیگر دورهای پیشرانه گشتاور تولیدی کمتر از عدد اعلامی کارگاه میباشد. این مورد را مدام به خاطر داشته باشید.
اسب بخار چیست؟
اسب بخار معیاری از معیار کاری میباشد که پیشرانه در هنگامی معین جاری ساختن می دهد. یک اسب بخار موازی با حدود ۷۴۵ وات است؛ بهعبارتدیگر، یک اسب بخار موازی با نیروی مایحتاج برای بلند کردن یک شخص میانگین به طول ۱ متر و در طول ۱ ثانیه میباشد. یکتوشه دیگر بایستی بگوییم اکثر خودروسازان حداکثر اسب بخار تولیدی پیشرانه در به دور مشخص و معلوم را ذکر مینمایند براین اساس خروجی پیشرانه هم در دیگر دورهای خویش کمتر از عدد اعلامی خواهد بود.
آیا گشتاور هم اندازه عجله گیری میباشد؟
این دو پیشرانه را در حیث بگیرید:
پیشرانه نخستین: ۳۰۰ اسب بخار در بدور ۴ هزار پیشرانه، ۶۷۸ نیوتون متر در بدور ۱۵۰۰ پیشرانه
پیشرانه دوم: ۳۰۰ اسب بخار در بدور ۸ هزار پیشرانه: ۳۳۹ نیوتون متر در بدور ۳ هزار پیشرانه
کدام پیشرانه منجر عجله گیری سریعخیس خودرو گردد؟
در شرایطی که شما نسبتهای گوناگون دنده را تعیین فرمائید جواب سؤال هر دو پیشرانه خواهد بود. در شرایطی که شما نسبت دنده دوبهیک را برای پیشرانه دوم در لحاظ بگیرید، همگی دورهای پیشرانه نصف شود، همگی گشتاور تولیدی دو موازی گردد البته اسب بخار تولیدی به عبارتی معیار باقی خواهد ماند (دو موازی کردن یک فاکتور و نصف کردن فاکتور دیگر تغییری ساختوساز نمینماید). بنابراین خصوصیات پیشرانه دوم همچون پیشرانه اولیه خواهد بود.
مسئله اصلی این میباشد که به دور پیشرانه نیز به اندازه گشتاور عنایت داراست چون اسب بخار و نهایتاً کیفیت کاری که پیشرانه می تواند در وقتی مشخص و معلوم اعمال دهد کوشش هر دو فاکتور را گزینش مینماید.
معنا حقیقی و واقعی گشتاور چیست؟
خب بیایید سه پیشرانه دیگر را در حیث بگیریم:
پیشرانه نخستین: ۳۰۰ اسب بخار در به دور ۶ هزار پیشرانه، ۳۹۳ نیوتون متر در بدور ۲۵۰۰ پیشرانه
پیشرانه دوم: ۳۰۰ اسب بخار در به دور ۶ هزار پیشرانه، ۵۲۹ نیوتون متر در بدور ۲۵۰۰ پیشرانه
پیشرانه سوم: ۳۰۰ اسب بخار در بدور ۶ هزار پیشرانه، ۳۹۳ نیوتون متر در به دور ۴۵۰۰ پیشرانه
هر سه پیشرانه به عبارتی واحد سنجش توان را در حداکثر به دور ۶ هزار ارائه مینمایند و سعی یکسانی خواهند داشت البته گشتاور آنها گوناگون میباشد!.
منحنی گشتاور خیلی عنایت ندارد چون بهسادگی می تواند زیر تأثیر دنده قرار گیرد. اسب بخار با بده بستان دنده تغییرو تحول نمینماید به این ترتیب تمرکز ما روی منحنی توان میباشد.
پیشرانه ۱ منحنی قدرتی دارااست که نسبتاًً بهشکل خطی ترفیع مینماید چون منحنی گشتاور آن به طور تقریبً تخت میباشد. اما پیشرانه ۲ در دورهای زیر گشتاور بیشتری دارااست براین اساس منحنی قدرتش وضعیت رو به بالا شدید و به نوعی باد کرده دارااست. پیشرانه ۳ به عبارتی حداکثر گشتاور شبیه با پیشرانه ۲ را نشانه می دهد ولی این گشتاور در بدور بالاتری به دست میاید. در دورهای تحت شاهد گشتاور کمتری هستیم براین اساس اقتدار کمتری را در نصیب تحت ساخت مینماید.
درحالتی که روش رانندگی شما به سیرتکاملای میباشد که معمولاً مجاورت ردلاین دنده را بده بستان می کنید هیچیک از اینها التفات متعددی ندارند چون هر سه پیشرانه به عبارتی واحد سنجش اقتدار را در دورهای مجاورت ردلاین عرضه مینمایند؛ ولی اکثر عموم همچون ما رانندگی نمیکنند به این ترتیب می خواهند حداکثر توان را در دورهای زیر همانند ۲ هزار داشته باشند تا در هنگام سبقتگیری استرس کمتری داشته باشند. پیشرانه ۲ درین به دور اقتدار به طور کاملً بیشتری داشته بدین ترتیب سریعخیس سبقت میگیرد.
بدین ترتیب به صورت کلی گشتاور بیشتری که در بدور زیرخیس به دست میاید حس بهتری ساختوساز مینماید. خودروهای الکتریکی از این مسئله به کارگیری تماماً خیر مینمایند چون همگیی گشتاور از بدور صفر پیشرانه در دسترس میباشد.
- ۰۳/۰۸/۰۴