قفل دیفرانسیل برای بعضا از خودروهای جان دار به طورهای مختلفی اعم از مکانیکی، هیدرولییک، نیوماتیکی و برقی وجود دارااست. لوازم یدکی جک دیفرانسیل Torsen یک سیستم مکانیکی خالص میباشد که هیچ سیرتکامل امکانات الکتریکی، کلاچ و سیال با گرانروی بالا نیست.
کلمه و واژه Torsen از دو واژه و کلمه Torque Sensing مشتق شدهاست. که در واقع پست کردن تورک موازی برای هر دو تایر میباشد. به محض اینکه نیروی ترکشن بر روی یک تایر از در میان برود، دیفرانسیل Torsen وارد کار میگردد. این دیفرانسیل نسبت ۵ به ۱ در تورک داراست یعنی زمانی که یک تایر نیروی جلوبرنده خویش را از دست میدهد، میتواند تا واحد سنجش ۵ موازی تورک را به تایری بدهد که نیروی جلوبرنده قابل قبولی داشته باشد.
این وسیله اکثر زمان ها در خودروهای لبریز راندمان AWD آیتم به کار گیری قرار می گیرد. مانند کوپلینگ ویسکوز وظیفه دارااست تا از لغزش هر جفت تایر خودداری به شغل آورد. دیفرانسیل Torsen نسبت به کوپلینگ ویسکوز دارنده مزیت میباشد زیرا تورک مطلوب را به چرخها انجام مینماید پیش از اینکه آغاز به لغزیدن کنند.
هرچند در حالتیکه یک جفت از تایرها نیروی جلوبرنده خویش را تماما از دست بدهد، دیفرانسیل Torsen بضاعت و توان جابجایی تورک به دیگر جفت تایر را ندارد. در واقعیت نسبت bias معین مینماید که چه واحد سنجش تورک جابجایی پیدا بکند، ۵ موازی صفر عددی غیر از صفر را به ما نمیدهد.
کوپلینگ ویسکوز:
کوپلینگ ویسکوز معمولاً برای خودروهای AWD گزینه استعمال قرار میگیرد. معمولاً برای برقراری رابطه میان اکسل عقب و جلو استعمال میگردد. وقتی یک جفت از تایرها استارت به لغزش مینمایند دیگر تورک اعمالی به جفت دیگر تایرها ایفا میشود.
کوپلینگ ویسکوز در واقع از دستهای از صفحه های درست شده که در باطن یک محیط آب مخلوق گردیده قرار داراهستند که توسط سیال با ویسکوزیته بالا لبریز گردیده است. گروهای از صفحه های به هرمورد از شفتهای خروجی متصل گردیدهاند. در وضعیت معمولی هر دو ورقه و سیال مو جود در محیط با سرعت یکسان می چرخند. وقتی که یک جفت از تایرها استارت به لغزیدن مینمایند(یک جفت از تایرها با سرعت دورانی بیشتری نسبت به جفت دیگر در هم اکنون چرخش میباشند)، صفحه ها مرتبط با این یک جفت تایر بیشتر از سایر صفحه ها میچرخند. سیال با گرانروی بالا در میان صفحه های همواره وجود داراست و تلاش مینماید تا صفحاتی که سرعت بیشتری داراهستند را آهسته خیس نماید. با ساخت و ساز تنش برشی کافی که اکنون از گرانروی بالای سیال میباشد سبب نماید شدن صفحاتی میباشد که سرعت بیشتری دارا هستند می شود. با این فعالیت تورک جانور میان هر دو ورقه به معیار معادل تقسیم میگردد و بازدارنده از لغزیدن بی انگیزه یک جفت تایر میشود.
کوپلینگ ویسکوز در هنگام بدور زدن معمولاً وارد شغل نمی شود زیرا واحد سنجش اختلاف تورک جان دار چندان زیاد وجود ندارد. معمولاً در هنگام بدور زدن همانگونه که در ابتدا اشاره شد، سبب لغزش یک تایر نمی شود. شاید بتوان این گزینه را یکیاز عیبهای کوپلینگ ویسکوز دانست که کوپلینگ ویسکوز وارد کار نمیشود مگر آنکه لغزش حقیقی و واقعی در چرخ حادثه بیفتد.
یک نمونه بی آلایش از تخم مرغ میتواند مکانیزم عملکردی کوپلینگ ویسکوز را بیشتر پرنور نماید. زمانی که تخم مرغ را در طرفی می شکنید در صدر زمانی که آنان را به هم میزنید، سفیده تخم مرغ از زرده آن با سرعت بیشتری می چرخد در بالا. زمانی که یکسری لحظه سپری شد سرعت هر دو با هم موازی میشود. در واقع ما از اصطکاک فی مابین زرده و سفیده به کارگیری کردیم و سرعت زرده را بهسرعت سفیده رساندیم. در واقعیت به زرده تخم مرغ نیرو جاری ساختن کردیم. در کوپلینگ ویسکوز نیروی اعمالی دربین سیال با گرانروی بالا و صفحه ها با هم موازی میباشد تا سرعت صفحه ها با سرعت گردشی سیال موازی گردد.
- ۰۳/۰۸/۱۲