لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

  • ۰
  • ۰

سیلندر (Cylinder به معنای استوانه) پیشرانه یک کدام از مهم‌ترین قسمت‌های پیشرانه احتراق داخلی میباشد و مهم ترین قسمت تشکیل‌دهنده بلوک (Block) و پل ارتباطی اجزای متفاوت تشکیل‌دهنده یک پیشرانه بدون نقص میباشد. لوازم یدکی جک در واقع موتور خودرو از دو نصیب کلی بلوک و اجزا دورانی داخلی دارای شهرت به Short Block و نصیب بالایی آن مشتمل بر سرسیلندر و سیستم سوپاپ‌بندی تشکیل میشود. در شرایطی که بلوک را به همپا سرسیلندر در لحاظ بگیریم به آن Long Block میگویند.

سیلندر ماشین محل بروز احتراق و تولید تکان آغازین پیستون و به جنبش درآوردن گرایش‌لنگ میباشد. به عبارت دیگر، سیلندر فضایی میباشد که همه اقدامات ابتدایی مرتبط با جنبش خودرو در آن واقعه می‌ افتد.

بلوک موتور خودرو و اجزای آن
به‌شکل کلی بلوک پیشرانه‌ها از ترکیبات آلیاژی دو فلز اساسی آهن (چدن) یا این که آلومینیوم تشکیل می گردد که هر مورد خصوصیت‌های بهتر و بد مخصوص به خویش را داراست. به‌تیتر نمونه، بلوک چدنی همواره هنگفت ‌خیس و بادوام‌خیس و در قبال تغییرات دمایی مقاوم‌خیس از آلومینیوم میباشد، البته از نگاه جابجایی حرارتی از آلومینیوم ضعیف‌خیس کار می‌نماید.

در خودروهای نو به مراد کاهش وزن پایانی خودرو و بهبود مصرف سوخت و ارتقا بازده، معمولا از بلوک آلومینیومی به کارگیری میشود. با این اکنون آلومینیوم فلزی قابل انعطاف و زخم‌پذیر میباشد و ازاین‌رو پیاده سازی بلوک آلومینیومی به مراتب بغرنج‌خیس، حساس‌خیس و لاکچری‌خیس از بلوک چدنی میباشد.

سیلندر ماشین و اجزای آن
سیلندر خودرو به عبارتی‌طور که از نامش پیدا میباشد، محیط‌ای استوانه‌ای میباشد که از بالا به امداد سرسیلندر و از تحت به امداد پیستون بسته میشود. از آنجایی که پیستون در فضای سیلندر دارنده جنبش رفت و برگشتی میباشد، وسعت سیلندر مطابق قطر و کورس (واحد سنجش بالا و ذیل شدن) پیستون انتخاب می شود. قطر و کورس پیستون اعدادی اثبات میباشد، البته کورس پیستون به جهت جنبش رفت و برگشتی (بالا و زیر شدن) پیستون همواره در یک زمان معین تغییر‌و تحول می‌نماید.

تحت‌ترین محل قرارگیری پیستون در سیلندر، وسعت کلی سیلندر را تشکیل می دهد. برای احتساب ظریف وسعت سیلندر ماشین، می بایست مدل پیاده سازی تاج پیستون و محیط احتراق (کف سرسیلندر) را نیز در محاسبات در حیث گرفت.

مال سیلندر خودرو
اشکال متعدد BOSCH (لاینر) سیلندر

در بلوک‌های چدنی، به جهت وجود دیواره آهنی خویش بلوک، صرفا کافی میباشد تا فضای سیلندر را به طرز ظریف ماشین‌کاری تراش بخشید تا پیستون در‌این استوانه تراش‌خورده جنبش نماید. البته در بلوک‌های آلومینیومی، به جهت ذات بسیار قابل انعطاف این فلز، مستلزم استعمال از یک سیلندر آهنی هستیم که در اصطلاح تخصصی به آن BOSCH سیلندر یا این که لاینر (Liner) میگویند. BOSCH سیلندر یک استوانه تراش‌خورده و ماشین‌کاری‌گردیده آهنی میباشد که در باطن بلوک آلومینیومی قرار می گیرد و فضای مطلوب برای تکان پیستون را همچون بلوک چدنی مشابه‌سازی می‌نماید تا متریال آلومینیومی بلوک از سایش فرساینده پیستون در پناه باشد. همچنینی در ترمیم سیلندرهای زخم‌چشم بلوک‌های چدنی از لاینر استعمال میشود.

  • ۰۳/۰۹/۲۱
  • سورنا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی