حلقه (Ring) به معنای رینگ، به اجزایی فلزی، پلاستیکی یا این که لاستیکی گفته میشود که بدور جسم دیگری (عموما استوانهای) رینگ بسته تسکیل میدهند.
پیستون، برای اعمال باصرفه وظیفه خویش نیاز به تکان شل و به دور از اصطکاک باطن سیلندر داراست. حلقههای پیستون این وضعیت را برای آن تولید مینمایند. بدین ترتیب که پیستون که قطعهای استوانهای صورت و فلزی میباشد روی بدنه خویش شیارهایی داراست که برای قرار دریافت کردن حلقههای آن درنظرگرفته شدهاند. این حلقهها با قرار به دست آوردن در محل مشخص و معلوم گردیده مسافتای یکسری میلیمتری فی مابین پیستون و سیلندر تولید کرده و جنبش پیستون را باطن سیلندر دور از اصطکاک رئیس مینمایند. همینطور فضای باطن سیلندر به وسیله پیستون و حلقههای آن به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت بالایی پیستون محیط احتراق و نصیب پایینی فضای جنبش شاتون را هواخواهی مینماید. پیستون برای جنبش شل دراین محیط نیاز به کار مداوم سیستم سرازیرکاری و روغن سیال باطن سیلندر دارااست. همینطور نفوذ روغن به محیط احتراق، سبب ساز به تولید نقص در فرآیند اشتعال ترکیب سوخت و هوا و روغن سوزی موتور میگردد. به این ترتیب این دو محیط می بایست به خیر از یکدیگر تفکیک گردیده و عایقبنی ظریف در بین آنها شکل گیرد. این عایقبندی نیز از وظایف حلقه پیستون میباشد. به این ترتیب میقدرت برای حلقه پیستون وظایف ذیل را در حیث گرفت:
– کاهش تماس در بین پیستون و جداره سیلندر تا مکان ممکن، با ساخت مسافت میلیمتری
– پیشگیری از اصطکاک سطح ها پیستون و جداره سیلندر و نهی کردن از فرسودگی بیشتراز حد این دو قسمت
– هدایت روغن باطن سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محیط احتراق
– عایق بندی محیط احتراق و پیشگیری از نشت ادغام سوخت و گاز از گوشه و کنار پیستون
– پیشگیری از نفوذ دود داخل محیط احتراق به سطح زیر پیستون و سیلندر
– جابجایی گرما از پیستون به جداره سیلندر که دمای زیر تری داراست به مراد خودداری از ارتقا بیش تر از حد دمای این قطعات و بالا رفتن استهلاک آنها
به این ترتیب وظایف اساسی حلقه پیستون مشمول عایقبندی بی نقص سیلندر و همینطور پیشگیری از استهلاک بیشتر این قطعات یعنی سیلندر و پیستون میباشد. درنتیجه حلقه پیستون خویش نیاز به مقاومت بالا در قبال ضربات و تماس مداوم و مقاومت گرمایی بالایی داراست. به همین ادله این قطعه را از فلزی مقاوم به گرما و ضربه می سازند.
- ۰۳/۱۰/۲۰