باتری اسیدی خودرو
باتریهای اسیدی از قدیمیترین انواع باتریهای خودرو هستند و همچنان میان بسیاری از رانندگان محبوبیت دارند. در ساختار این باتریها، علامت MAX برای نشان دادن حداکثر و علامت MIN برای حداقل سطح الکترولیتها درج شده است. سطح الکترولیت در این باتریها باید بهصورت دورهای بررسی و در صورت نیاز با آب مقطر تنظیم شود.
وجود چند صفحه سربی در ساختار داخلی، دلیل نامگذاری آنها به "باتری اسیدی" است. یکی از مهمترین نشانههای ضعیف شدن یا خرابی این باتریها، استارت نخوردن صحیح خودرو است.
باتری اتمی خودرو
باتریهای اتمی که به آنها باتری خشک یا سیلد هم گفته میشود، نسل جدیدتری از باتریهای خودرو هستند و طرفداران زیادی دارند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این باتریها هم دارای الکترولیت هستند، اما نیاز به افزودن آب مقطر یا تنظیم سطح الکترولیت ندارند. دلیل این ویژگی، نوع صفحات بهکاررفته در ساختار آنهاست. همین موضوع تفاوت اصلی باتریهای اتمی با باتریهای اسیدی محسوب میشود. به طور خلاصه، این باتریها نیز دارای اسید هستند اما نگهداری و سرویس آنها بسیار آسانتر است.
باتری اتمی بدون اسید
نوع خاصی از باتریهای اتمی نیز وجود دارد که بیشتر در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل در برخی خودروهای مطرح جهان بهکار میرود و به دلیل عمر طولانی و عدم نیاز به شارژ مکرر، مورد توجه خودروسازان معتبر است. با این حال، به دلیل قیمت بسیار بالا، این نوع باتریها نه در ایران تولید میشوند و نه مصرف گستردهای دارند.
- ۰۴/۰۶/۰۷