لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

واحد کنترل کیسه هوا (یونیت ایربگ) داده‌ها را از سنسورهای فشار برای تشخیص برخوردها و از سنسورهای شتاب برای شناسایی تصادفات جانبی، جلو و عقب دریافت و تحلیل می‌کند.

لوازم یدکی جک 

 

باید توجه داشت که دقت الگوریتم‌های به‌کاررفته در یونیت ایربگ — برای تشخیص تصادفات جلو، عقب، جانبی و حتی واژگونی — به‌صورت پیوسته در حال بهبود است. پس از تحلیل داده‌ها، یونیت ایربگ در کسری از ثانیه تصمیم می‌گیرد که یک یا چند کیسه هوا را باز کند؛ این واکنش‌ها باید بسیار سریع باشند، در غیر این صورت اثربخشی‌ای نخواهند داشت و مانند «نوش‌دارو پس از مرگ سهراب» عمل می‌کنند.

پیشرفت‌های جدید در طراحی ایربگ و یونیت ایربگ

در نسل جدید سیستم‌های ایربگ، ادغام حسگرها و بهینه‌سازی یونیت‌ها موجب صرفه‌جویی در فضا و هزینه شده است؛ برای مثال اکنون سنسورهای دما و حسگرهای تشخیص واژگونی مستقیماً با یونیت ایربگ یکپارچه می‌شوند.
علاوه بر این، سیستم‌های نوین با مجموعه‌ای کامل از حسگرهای سرعت زاویه‌ای و شتاب در هر سه بعد طراحی شده‌اند تا تشخیص دقیق‌تری ارائه دهند.

محافظت فراتر از سرنشینان

تحولات اخیر حتی به سمت محافظت از عابر پیاده هم پیش می‌رود: برنامه‌هایی وجود دارد که در خودروهای جدید کیسه هوایی در قسمت بیرونی و جلوی خودرو تعبیه شود تا در برخورد با عابر پیاده، آسیبی کمتر وارد شود.

یونیت ایربگ به‌عنوان جعبه سیاه

در سیستم‌های مدرن، واحد کنترل ایربگ می‌تواند علاوه بر کار اصلی‌اش، نقش ضبط‌کننده اطلاعات حادثه را نیز ایفا کند؛ یعنی یونیت در صورت نیاز داده‌های رویداد را ثبت می‌کند و عملاً به یک «جعبه سیاه» خودرو تبدیل می‌شود که می‌توان از آن در بررسی‌های تصادف و استفاده‌های قانونی مثل مراجع پلیس راهنمایی و رانندگی بهره برد.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

 

ساختار و عملکرد حسگر میل سوپاپ

حسگر میل سوپاپ از المنت سنسور هال و یک قطعه نیمه‌هادی تشکیل شده است که جریان الکتریکی از درون آن عبور می‌کند.

لوازم یدکی جک 

 

در مدار الکتریکی این حسگر، یک سوکت سه‌پایه تعبیه شده است که هر پایه وظیفه مشخصی دارد:

  • پایه اول وظیفه‌ی تأمین ولتاژ تغذیه را بر عهده دارد و معمولاً با ولتاژ مثبت ۱۲ ولت یا ۵ ولت کار می‌کند.

  • پایه دوم به عنوان مسیر ارسال سیگنال به کار می‌رود. این پایه سیگنالی با شکل موج مربعی تولید می‌کند که برای تشخیص موقعیت سیلندرها و ارسال اطلاعات به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ضروری است.

  • پایه سوم به سیم اتصال بدنه اختصاص یافته و نقش زمین را ایفا می‌کند.

نحوه‌ی عملکرد حسگر

این حسگر بر اساس اثر هال (Hall Effect) کار می‌کند. بدین ترتیب که جریان عبوری از درون حسگر تحت تأثیر میدان مغناطیسی موجود دچار انحراف می‌شود. این انحراف سبب تغییر در ولتاژ دو سر حسگر شده و در نتیجه پالس‌هایی با شکل مربعی تولید می‌شود.

زمانی که برآمدگی یا زائده‌ی انتهای میل سوپاپ از مقابل حسگر عبور کند، تغییر در سطح میدان مغناطیسی موجب ایجاد ولتاژ منفی شده و سیگنال ارسالی به ECU به حالت صفر در می‌آید. در مقابل، هنگامی که هیچ زائده‌ای در برابر حسگر قرار نداشته باشد، سیگنال خروجی برابر با ولتاژ مثبت ۱۲ ولت خواهد بود.

به این ترتیب، حسگر میل سوپاپ با تولید و ارسال این تغییرات سیگنال، امکان کنترل دقیق زمان‌بندی و عملکرد موتور را برای واحد ECU فراهم می‌سازد.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

 

باتری اسیدی خودرو

باتری‌های اسیدی از قدیمی‌ترین انواع باتری‌های خودرو هستند و همچنان میان بسیاری از رانندگان محبوبیت دارند. در ساختار این باتری‌ها، علامت MAX برای نشان دادن حداکثر و علامت MIN برای حداقل سطح الکترولیت‌ها درج شده است. سطح الکترولیت در این باتری‌ها باید به‌صورت دوره‌ای بررسی و در صورت نیاز با آب مقطر تنظیم شود.

لوازم یدکی جک 

 

وجود چند صفحه سربی در ساختار داخلی، دلیل نام‌گذاری آن‌ها به "باتری اسیدی" است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ضعیف شدن یا خرابی این باتری‌ها، استارت نخوردن صحیح خودرو است.

باتری اتمی خودرو

باتری‌های اتمی که به آن‌ها باتری خشک یا سیلد هم گفته می‌شود، نسل جدیدتری از باتری‌های خودرو هستند و طرفداران زیادی دارند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این باتری‌ها هم دارای الکترولیت هستند، اما نیاز به افزودن آب مقطر یا تنظیم سطح الکترولیت ندارند. دلیل این ویژگی، نوع صفحات به‌کاررفته در ساختار آن‌هاست. همین موضوع تفاوت اصلی باتری‌های اتمی با باتری‌های اسیدی محسوب می‌شود. به طور خلاصه، این باتری‌ها نیز دارای اسید هستند اما نگهداری و سرویس آن‌ها بسیار آسان‌تر است.

باتری اتمی بدون اسید

نوع خاصی از باتری‌های اتمی نیز وجود دارد که بیشتر در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل در برخی خودروهای مطرح جهان به‌کار می‌رود و به دلیل عمر طولانی و عدم نیاز به شارژ مکرر، مورد توجه خودروسازان معتبر است. با این حال، به دلیل قیمت بسیار بالا، این نوع باتری‌ها نه در ایران تولید می‌شوند و نه مصرف گسترده‌ای دارند.

  • سورنا علوی