در سالهای اخیر تأکید بیشتری روی قوای محرکه برقی و سوختهای جایگزینی همانند بیودیزل ها وجود داراست و به حیث میرسد توکل انسان به سوختهای فسیلی در حالا کاهش میباشد.
سوختهای زیستی نیز تا بازه زمانیهای متعددی مدنظر بودهاند و از اتانول تحت عنوان یکیاز موردهای مطرح در این مورد مذکور می گردد. می بایست دانست اتانول عمدتاً از تخمیر ذرت، گندم، جو و سیبزمینی مشتق میگردد. همینطور درک کردن این نکته خالی از لطف نخواهد بود که اکثر بنزین عرضه گردیده در ایالات متحده دارنده دست کم ۱۰ درصد اتانول میباشد و حتی بنزین دارنده ۱۵ درصد اتانول دراین مرزوبوم با برچسب بنزین سوای سرب اوکتان ۸۸ هم عرضه می گردد.
به کارگیری از اتانول یک کدام از گفت و گوهای جنجالی میان طرف داران و معارضان آن بوده میباشد و انگیزه مهم آن را میاقتدار تأثیرات زیستمحیطی بالقوه اتانول دانست. همینطور برای بعضی اشخاص این سؤال اتفاق افتاده که آیا به کار گیری از اتانول برای موتور خودرو ضرروزیان دارااست یا این که نه. متأسفانه به لحاظ نمیرسد جواب راحتی بدین سؤالات وجود داشته باشد هرچند گفته میگردد شاید این ماده برای موتور خودروهایی که پیش از سال ۲۰۰۱ ساخت گردیدهاند مضر باشد چراکه در خودروهای جدیدتر از قطعاتی متناسب با سوخت اتانول مصرف شده میباشد.
بعضی از کمپانیهای نفتی و خودروسازان درپی استعمال از اتانول تجدید پذیر تحت عنوان جایگزین بنزین به دست آمده از نفت می باشند هرچند اتانول بارها و بارها آزمایش و رسیدگی شدهاست. در واقعیت پژوهش این ماده در سالهای پیشین بازخوردهای مثبت متعددی را پیرو داشته البته حاصل برخی آزمایشها نیز آرم داده که اتانول شاید به بعضا قطعات موتور خودرو زخم برساند. آری به کارگیری بیشتراز حد مجاز از این ماده می تواند سبب ساز خوردگی سیستم سوخترسانی خودرو گردد چراکه اتانول سوختی دارنده اکسیژن میباشد و به این ترتیب در مقایسه با بنزین بی آلایش اکسیژن بیشتری را وارد سیستم سوخترسانی مینماید و این زمینه میتواند سبب به اکسیداسیون و خوردگی قطعات گردد.
از آنجایی که اتانول یک الکل میباشد براین اساس عشق و علاقه داراست رطوبت بیشتری را نسبت به بنزین استاندارد جذب نماید و این دستور ریسک زنگزدگی قطعات موتور را بیشتر خواهد کرد. اینگونه ریسکهایی برای سوخت دارنده ۱۰ یا این که ۱۵ درصد اتانول بیشتر خواهد بود چون اینگونه مادهای به مقدار بیشتر در بنزین وجود داراست. ولی بایستی بهاین نکته اشاره نمود که ریسکهای حافظه گردیده با اضافه کردن تکمیل کنندههای ضد خوردگی در اکثر مقامهای سوخت محصور می گردد. همینطور یقین بر این میباشد رانندگان بنزین دربردارنده اتانول را سریع مصرف مینمایند و ریسک خوردگی قطعات بسیار کاهش مییابد. درصورتیکه موتور خودرو برای به کار گیری از اتانول بیشتر باصرفه گردیده باشد شاید ابداً هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید.
جدای از پتانسیل وارد کردن جراحت به موتور خودرو، گاز اتانول میتواند مصرف سوخت اکثر خودروها را تا ۳ درصد در مقایسه با سوختهای مشتق گردیده از نفت کم کند. همینطور اثبات گردیده گاز اتانول ارتفاع قدمت کمتری نسبت به بنزین بی آلایش داراست و حدود ۳ ماه در باک سوخت باقی میماند. خبر بهتر اینکه اتانول در کنار معایب خاطر گردیده مزیتهایی هم داراست. اولین و مهم ترین مزیت آن در مقایسه با سوختهای به دست آمده از نفت این میباشد که اتانول منبعی تجدید پذیر به حساب می آید و هیچ وقت تک تک نخواهد شد. ایجاد و حمل اتانول هم ارزانخیس و ریلکسخیس از سوختهای دیگر میباشد و بدین ترتیب حتی اضافه کردن مقدار یه خرده از آن به بنزین میتواند قیمتش را کم کند.
- ۰۳/۰۶/۰۷