یکی از مشکلات این نوع گیربکسها را که شاید برخی رانندگان تجربه کردهاند گیر کردن دسته دنده در حالت پارک است. لوازم یدکی جک در این حالت امکان خارج کردن دسته دنده یا شیفتر از حالت پارک وجود ندارد. دلایل متنوعی برای رخ دادن این مشکل وجود دارد که از سادهترین موارد همچون کم بودن میزان روغن گیربکس شروع شده و به موارد پیچیدهتری همچون سوئیچ استارت معیوب میرسد. اگر خودتان این مشکل را تجربه کرده باشید احتمالاً نیازمند کمک گرفتن از یک مکانیک خبره برای یافتن ریشه مشکل خواهید بود اما بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا با مهمترین دلایل گیر کردن دسته دنده در حالت پارک آشنا شده و با برخی راهحلها نیز آشنا شوید. خوشبختانه مجله پدال به عنوان یکی از برترین مجلات خودرویی کشور همواره با مقالات آموزشی خود به دنبال کمک به مالکان خودروهاست و این بار نیز میخواهیم مشکلات گیر کردن دسته دنده در حالت پارک را بررسی نماییم.
گیر کردن دسته دنده در حالت پارک
در ادامه به برخی از مهمترین دلایل رخ دادن این مشکل اشاره میکنیم:
سوئیچ چراغترمز معیوب
سوئیچ چراغترمز خراب یکی از معمولترین دلایل گیر کردن دسته دنده در حالت پارک است. این سوئیچ چندین عملکرد دارد که اصلیترین آنها روشن شدن چراغترمز در زمان فشردن پدال ترمز خواهد بود. البته سوئیچ موردبحث یک مکانیسم ایمنی نیز هست که نقشی کلیدی در کارکرد صحیح سیستمهای دیگر خودرو ایفا میکند. در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، رانندگان برای اینکه دسته دنده را در حالت پارک قرار داده یا از آن خارج کنند باید پدال ترمز را فشار دهند. اگر سنسور خراب باشد امکان ارسال سیگنال به شیر برقی قفل داخلی وجود نخواهد داشت و بنابراین حتی اگر پدال ترمز را نیز فشار دهید نخواهید توانست شیفتر دنده را از حالت پارک خارج کنید. البته همین مشکل میتواند به خاطر خرابی فیوز چراغترمز هم رخ دهد هرچند رفع این مشکل نسبتاً ساده و کمهزینه است.
شیر برقی قفل داخلی خراب
جدای از سوئیچ چراغترمز خراب، شیر برقی معیوب نیز جزو معمولترین دلایل گیر کردن دسته دنده در حالت پارک است. این قطعه با ماژول کنترل گیربکس TCM همکاری میکند و مسئولیت حفظ خودرو در حالت پارک تا زمان فشردن پدال ترمز را بر عهده دارد. اگر شیر برقی از کار بیفتد TCM نخواهد توانست دنده پارک را آزاد کند و بنابراین راننده نخواهد توانست دسته دنده را از حالت پارک خارج نماید. شیر برقی در خودروهای دارای شیفتر سنتی در زیر کنسول مرکزی قرار دارد اما در خودروهای مجهز به شیفترهای فرمانی میتوان قطعه موردبحث را زیر ستون فرمان پیدا کرد. اگر شیر برقی از کار بیفتد باید آن را تعویض کرد. البته امکان خرابی این قطعه به خاطر مشکلات برقی خودرو نیز وجود دارد. برای اینکه بفهمیم خرابی این قطعه به خاطر مشکلات برقی است یا خیر میتوان از مولتی متر استفاده کرد.
مکانیسم تعویض دنده معیوب
گیر کردن دسته دنده در حالت پارک
در چند سال گذشته برخی خودروسازان شروع به تولید خودروهای اتوماتیک با شیفترهای دنده الکترونیکی کردهاند به این معنی که برای فعالسازی دندههای داخل گیربکس از دکمهها و رابطهای برقی استفاده میشود. در مقابل خودروهای چند دهه قبل و همچنین بخش اعظم خودروهایی که هماکنون در جادهها تردد میکنند از مکانیسمهای تعویض دنده مکانیکی برخوردار هستند. این دسته از خودروها دارای دسته دنده یا دکمههای بزرگ و چرخان برای انتخاب حالتهای پارک، دندهعقب و درایو هستند. در طول زمان امکان خرابی کابلها و قطعات داخل گیربکس وجود دارد و اگر این اتفاق رخ دهد شما نمیتوانید دسته دنده را از حالت پارک خارج کنید. همانند سایر مشکلات ذکر شده، در این حالت نیز باید قطعه خراب یا شکسته شده را تعویض نمایید.
- ۰۳/۰۶/۱۲