احتمالاً بهاین قضیه واقف میباشید که موتورهای دیزلی گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی ساختوساز مینمایند ولی آیا انگیزه این زمینه را می دانید؟
مزیت موتورهای دیزلی نسبت به مثالهای بنزینی آن ها تماماً معین گردیده است. این نیروگاههای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی دوام بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارا هستند و معمولاً به خیال گشتاور بالای خویش کشش بیشتری داراهستند. با اینکه بعضا از خردترین موتورهای دیزلی گشتاور متعددی ارائه نمیکنند و حتیدر بعضی مفاد موتورهای بنزینی رفیعتر از آنان ظواهر می شوند البته خصیصه مهم موتورهای دیزلی را میاقتدار گشتاور فراتر آنها دانست.مثلا دلایل گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی در مقایسه با گونه های بنزینی میقدرت به نسبت تراکم فراتر، کورس بیشتر رغبتلنگ و به کارگیری از توربو در مثالهای جدیدتر اشاره نمود. همینطور خاصیت سوخت گازوئیل یا این که دیزل در مقایسه با بنزین نیز نقش مهمی در گشتاور فراتر موتورهای دیزلی بازی مینماید. سرعت احتراق گازوئیل تحتخیس میباشد که سبب ساز میگردد فرآیند جرقهزنی در سیکل پیستون سریعخیس صورت بپذیرد. از طرف دیگر این سوخت تراکم انرژی بالاتری داراست و واحد سنجش انرژی آن به حدود ۱۵۵ هزار کیلوژول میباشد که حدود ۲۳ هزار کیلوژول بیشتر از بنزین خواهد بود. پیرو نگاه مجاورتتری به گشتاور تولیدی موتورهای دیزلی خوا هیم داشت.
در ویدئویی که شبکه توضیح مهندسی در یوتیوب منتشر نموده است، جیسون فنسک به مکانیک گشتاور موتور دیزلی می پردازد. وی میگوید موتورهای دیزلی نسبت تراکم بالاتری نسبت به سبکهای بنزینی داراهستند تا براین اساس احتراق سوخت خوب شکل گیرد. نسبت تراکم بالا در معنای توان بیشتر برای هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی میباشد؛ البته نسبت تراکم فراتر چه طور به احتراق یاری مینماید؟ مطابق گفتههای موزه ملی هوا و فضای ایالات متحده، فشرده کردن هوا، مولکولهای آن را بدون چاره به برخوردهای مکرر با یکدیگر مینماید که فیض آن تبادل انرژی و ارتقاء گرما خواهد بود. هوای گرم درون محیط احتراق به اشتعال سوخت دیزل در حین تزریق یاری مینماید.
فراهم به کار گیری از ریاضی ها میباشید؟ جیسون میگوید گشتاور که تحت عنوان نیروی مولد چرخش تمجید میگردد بوسیله ضرب کردن نیرو در مسافت به دست می آید. اما مزیت کورس بیشتر موتور دیزلی رابطه مجاورتتری به شاتون و رغبتلنگ دارااست تا واحد سنجش مسافتای که پیستون داخل سیلندر طی مینماید. فکر کنید که میخواهید پیچ و مهره محکمی را گشوده نمائید. برای این فعالیت از یک آچار کوتاه به کار گیری می کنید یا این که آچار بلند؟ هرچه ارتفاع آچار بیشتر باشد گشتاور شما بیشتر خواهد بود و مهره ریلکسخیس گشوده شود.
احتمالاً مهم ترین مزیتی که منجر ارتقاء گشتاور موتور دیزلی میگردد استعمال از سیستمهای پرخوران میباشد. با اینکه موتورهای دیزلی معمولاً از توربو استعمال مینمایند ولی موتورهای بنزینی نیز از سیستمهای پرخوران غایت استعمال را بردهاند. اما موتورهای دیزلی معمولاً از قطعات هنگفت تری ساخته می گردند تا فشار بوست و نسبت تراکم بالاتری داشته باشند و به خیر و خوبی بتوانند نسبت هوا به سوخت کلانتری در مقایسه با موتورهای بنزینی داشته باشند. این فاکتورها به موتورهای دیزلی اذن می دهند تا بهطور مؤثرتری از توربوها به کار گیری نمایند. در پی با بیان نمونههایی این موضوع را پرنورخیس می کنیم.
نیروگاه ۸ سیلندر ۷.۳ لیتری فورد با به کار گیری از بنزین اکتان ۸۷ و فارغ از توربو گشتاور ۶۵۷ نیوتون متری ساختوساز مینماید. این موتور نسبت تراکم ذیلخیس ۱۰.۵ به ۱ دارااست و قطر سیلندرهای آن از کورس رغبتلنگ بیشتر میباشد. در دعوا یدک کشی، این موتور از ورژن ۶.۷ لیتری پاور استروک فورد عقب میماند چراکه حداکثر گنجایش یدک کشی موتور حافظه گردیده در فورد F-350 به حدود ۱۶ بدن میرسد درحالیکه گنجایش یدک کشی موتور بنزینی حدود ۶.۸ بدن کمتر میباشد. موتور ۶.۷ لیتری کامینز کورس گرایشلنگ ۱۲.۳ سانتیمتری و قطر سیلندر ۱۰.۶ سانتیمتری دارااست درحالیکه کورس گرایشلنگ و قطر سیلندر موتور ۶.۴ لیتری همی به ترتیب ۱۰.۳ و ۹.۴ سانتیمتر میباشد. گشتاور موتور کامینز به ۱۴۵۷ نیوتون متر می رسد درحالیکه گشتاور موتور همی ۶۴۴ نیوتون متر خواهد بود. کمپانی حافظه موقت میگوید سبک ۳۵۰۰ مجهز به موتور کامینز حداکثر گنجایش یدک کشی ۱۶.۸ تنی داراست البته این رقم در سبک ۳۵۰۰ مجهز به موتور ۶.۴ لیتری همی صرفا ۸.۲ بدن خواهد بود.
- ۰۳/۰۶/۱۴