این ایام در اکثر خودروهای نو، سیستمهای امدادرانندهٔ توسعه یافتهای را میبینیم که بهطور مخفف به عنوان ADAS شناخته میشوند. لوازم یدکی جک هرچند این سیستمها تکنولوژی جدیدی بهاکانت میایند ولی درواقع از اوایل دههٔ ۹۰ در بعضی خودروهای خاص به کار گیری شدند. امروزه حدود ۳۵ درصد از مجموع خودروهای جدیدی که در کشورهای عالم اولیه عرضه می گردند به نوعی از سیستمهای امدادراننده مجهز میباشند و با گسترشٔ تکنولوژی ADAS این تعداد ارتقاء پیدا خواهد کرد. با پدال همپا باشید تا با تاریخچه، حالت کنونی و موقعیت آتیٔ ADAS بیشتر آشنا شویم.
تاریخچهٔ سیستمهای یاریراننده یا این که ADAS
ADAS درواقع با رادار خودرو شروع شد که برای نخستین دفعه در کانسپتهای تویوتا در اواخر دههٔ ۸۰ چشم شد. ولی این رادارها به ایجاد نرسیدند و اولین تکنولوژی رادار تولیدی در خودروها به وسیله کمپانی ایتون ارائه شد که در سال ۱۹۹۲ اولی سیستم هشدار واکنش را تشکیل داد. ولی این سیستم صرفا برای کامیونها در حیث گرفته گردیده و بسیار لوکس بود. در حین دهههای ۹۰ و ۲۰۰۰ نیز تعدادی سیستم امدادرانندهٔ دیگر مثل دوربین رویت کرد عقب، پایش نقاط کور، تشخیص علائم پند و رانندگی و مشاهده کرد در شب در خودروها ظواهر شدند.
تویوتا سوآرر سال ۱۹۹۱ اولین خودروی تولیدی با دوربین دندهعقب
کادیلاک دویل سال ۲۰۰۰ اولی خودروی تولیدی با سیستم مشاهده کرد در شب
ولوو XC90 سال ۲۰۰۳ اولین خودرو با سیستم پایش نقاط کور
اوپل اینسیگنیا سال ۲۰۰۹ اولین خودرو با سیستم تشخیص علائم ارشادوراهنمایی و رانندگی
سیستمهای امدادراننده یا این که ADAS در خودروهای مدرن
نسبتاًً آحاد خودروسازان تبارک عالم تیمای از سیستمهای امدادراننده را در پوسته اسمهای مختلفی ارائه مینمایند که ازجملهٔ آنان میقدرت به کمپانیهای ذیل اشاره نمود:
تویوتا Safety Sense
شورلت Safety Assist
نیسان Safety Shield 360
هوندا Sensing Suite
بهتیترنمونه، دستهٔ یاریرانندهٔ Safety Sense تویوتا بهشکل استاندارد سیستمهایی مثل پایش نقاط کور، دستیار مراقبت تکان دربین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک و هشدار خروج از خط را ارائه مینماید. متداولترین سیستم امدادرانندهای که در خودروهای مدرن میبینیم، هشدار عکس العمل جلو با ترمز خود کار میباشد که معمولاً با تشخیص عابر پیاده و یا این که حتی دوچرخهسواران یاروهمدم خواهد بود. همینطور اکثر خودروسازان سیستمهای ADAS بیشتر را بهشکل سفارشی ارائه مینمایند و معمولاً افرادی که به خصوصیتهایی مثل کروز در دست گرفتن تطبیقی یا این که امکان رانندگی فارغ از نیاز به دخالت دست نیاز داراهستند بایستی هزینهٔ مازاد پرداخت نمایند. در قبل، دوربین رویت کرد عقب نیز در خودروها یک آپشن سفارشی بود و در لیست سیستمهای ADAS قرار داشت ولی این دوربین آنقدر اساسی بود که از سال ۲۰۱۸ وجود آن در مجموع خودروهای بازار ایالات متحده بهشکل استاندارد الزامی شد.
مزایا و معایب سیستمهای امدادراننده یا این که ADAS
مطلقاً سیستمهای ADAS مزایای متعددی دارا هستند و تا به امروز جان اشخاص بیشماری را نجات دادهاند البته درایندربین بعضا نکات منفی هم وجود دارااست که بایستی به آن ها اشاره نمود.
نقاط قوت
سبب می شود راننده تمرکز بیشتری در هدایت خودرو داشته باشد
اضطراب رانندگی را در شرایطهای طاقت فرسا و پراسترس کاهش میدهد
بعضی از سیستمهای ADAS سریعخیس از راننده عکس العمل علامت میدهند
به طور تقریبً تمامیٔ اشخاصی که پشت امر خودرو نشستهاند، تجاربٔ وضعیتهای طاقت فرسا و پراسترس مثل ترافیک شهری یا این که رانندگی با سرعت بالا در اتوبان را داشتهاند. بعضا از سیستمهای ADAS مثل پایش نقاط کور و ترمز اضطراری خود کار برای مواردی که شم خستگی میکنید بسیار موءثر میباشند چون دیگر نیازی وجود ندارد بهطور بی نقص از دور و اطراف فضا خویش مطلع باشید. سیستمهای ADAS برای وقتی پیاده سازی گردیدهاند که بازه زمانیٔ دقت راننده محصور میباشد و یا این که برخورد وی بسیار دیر شکل میگیرد. این سیستمها همینطور سبب ساز کاهش تصادفات و تلفات جادهای در سراسر عالم گردیدهاند.
نقاط ضعف
قادر است منجر بیذهنی و کوتاهی راننده گردد
ممکن میباشد مدام سعی بینقصی نداشته باشد
باران یا این که برف می تواند در کوشش بعضا سیستمها مثل رادارها خلل ساختوساز نماید
هرچند سیستمهای ADAS می توانند فشار را از روی راننده کمتر نمایند البته از سوی دیگر، ممکن میباشد سبب ساز اتکای بیشازحد شوند. هرچند این سیستمها راهی خوب برای بهبود کلی موقعیت رانندگی میباشند البته تعلق بیشازحد به سیستمهایی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک یا این که پایش نقاط کور قادر است سبب ساز تصادف خواهد شد چون راننده ممکن میباشد پیش از تغییر تحول لاین به آینههای بغل نگاه نکند. همینطور هنگامی خودرویی در جلوی شما بهطور ناگهانی متوقف می گردد، هیچ تضمینی نیست که سیستمهای ADAS مدام بهخیر شغل نمایند و به این ترتیب، می بایست مدام به طور کاملً حواسگردآوری باشید.
یکیاز دیگر از نقاط ضعف سیستمهای ADAS اشتباهات طاقت فرساافزاری میباشد. اکثر رادارها روی جلوپنجرهٔ خودرو نصب می شوند و بعد از مدتی رانندگی در باران یا این که برف، ممکن میباشد رادار نقص پیدا نماید و بهطور موقت کارکرد سیستمهای ADAS را مختل نماید؛ به این ترتیب، مدام عالی میباشد جوری رانندگی نمائید که گوی خودروی شما هیچ سیستم امدادرانندهای ندارد. اتکا بیشازحد بدین سیستمها وقتی که به هر دلیلی نتوانند کارایی صدق داشته باشند پیامدها فاجعهباری در ادامه خواهد داشت.
- ۰۳/۰۶/۱۸