چرا خودروهای برقی این قدر سریعند؟ برای فهم این زمینه خوب میباشد به پروسه ایجاد اقتدار و جابجایی آن نگاهی داشته باشیم.
سریعترین خودروی بنزینی که می شناسید را فکر کنید که پشت لامپ قرمز رنگ ایستاده میباشد و درحالیکه سیستم لانچ کنترلش را فعال کرده، چشم به راه میباشد تا با سبز شدن لامپ تکان خویش را استارت نماید. هرچقدر هم کهاین خودرو سریع باشد (از سبکهای مختلف لامبورگینی گرفته تا فراری و بوگاتی) گشوده هم یک حریف برقی دارااست که میتواند سوای سروصدای اضافه، آن را در آینه عقب خویش گم نماید؛ به این دلیلکه همت خودروهای برقی بهنحوی میباشد که انگار مدام با لانچدر دست گرفتن پرنور و حداکثر اقتدار دسترس جنبش مینمایند.
برهان اساسی سرعت بینظیر خودروهای برقی، فقط و صرفا به یک استدلال اصلی گشوده میشود و آن، سرعت برخورد و جواب خودرو به فرامین راننده میباشد. به سه ادله بدیهی، هیچ خودروی داخلسوزی تا به امروز برنده نشده در نصیب پاسخگویی به دستورها راننده با مثالهای برقی رسد:
جواب موتور
تعداد دندهها
حداکثر اقتدار
برای ادراک این زمینه خوب میباشد آغاز به مراحل وصال خودرو از موقعیت سکون به حداکثر اقتدار، نگاهی بیاندازیم. در بالا راننده پای خویش را روی پدال گاز میفشارد. این شغل یک سینگال الکترونیکی را به واحد پردازش ECU میفرستد و بعداز اجرا این پروسه، سیگنال جدیدای به فعالساز یا این که به عبارتی آکچویتر دریپه گاز ارسال میشود. بعد از ادغام هوای ورودی و سوخت بهمقدار مناسب، با ورود آن به منیفولد ورودی (که با به کارگیری از نبود مکش را اجرا میدهد) و گذر از سوپاپهای سیلندر، بهترتیب فرآیند چهارگانه پیشرانه چهارزمانه استارت میگردد.
با ادامه این فرایند در سیلندرهای دیگر، موتور به حداکثر قدرت خروجی خویش دست پیدا مینماید. فرآیند یادشده در یک موتور تنفسطبیعی (که به یاریپیشرانههای پرخوران مجهز نشده میباشد) حدود ۱.۴ تا ۱.۲ ثانیه ارتفاع میکشد؛هرچند در خودروهای مدرن این مراحل کندتر میشود تا تجارب رانندگی یک پارچهخیس باشد. تک تک این فرایندها، با ورود توربوشارژر بیشازپیش نماید می شوند و راننده را ناچار مینمایند ۱ تا ۳ ثانیه بیشتر حوصله نماید؛ درحالیکه یک پیشرانه برقی می تواند در برهه زمانی یادشده دهها هزار توشه به حداکثر قدرت خویش دسترسی پیدا نماید و گشوده به شرایط معمولی بازگردد.
پس می بینیم که پیشرانه برقی یک EV به طور تقریب بهشکل آنی جواب میدهد ولی نمیقدرت آن را بهتیتر صرفا استدلال عجله و سرعت بالای این تولیدات دانست. درحالیکه برای دسترسی به گستره سرعتهای متفاوت در یک خودروی برقی نیازی به ردوبدل دنده وجود ندارد (زیرا باکسدندهای نیست)، خودروهای بنزینی بایستی مجال قابلتوجهی را برای این شغل صرف نمایند. حتی در شرایطی که باکسدندهای بتواند بهشکل آنی عمل بده بستان دنده را جاری ساختن دهد (که ناممکن میباشد) گشوده هم موتور بنزینی از همگامشدن با آن عاجر خواهد ماند.
موتورهای داخلسوز برای تلاش خویش یک دستکم و یک حداکثر سرعت دارا هستند که بالاتر از آن امکان کارکردن ندارند. بههمین ادله برای در دست گرفتن آنها، باکسدنده بسط داده میخواهد شد. در سوی دیگر، در خودروهای برقی خبری از این روایت وجود ندارد و می توانند هرگونه که میخواهند پرنور/ بدون صدا شوند. حداکثر سرعتشان هم معمولا به وسیله نرم افزار گزینش می گردد و برخلاف سبکهای داخلسوز، محدودیت مکانیکی ندارند. بهعلاوه، این موتورها با ارتقاء سرعت به دورموتور فراتر نمیرسند و بدین ترتیب، خبری از صدا و لرزش بیشتر پیشرانه وجود ندارد.
- ۰۳/۰۶/۲۱