لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

  • ۰
  • ۰

سوابق به کارگیری از واتر پمپ به به عبارتی سال‌های اول ابتکار عمل وسایل نقلیه بازمی‌شود هرچند در آن فرصت پیشرانه‌ها صرفا با آب خنک می‌شدند ولی خودروهای مدرن از ترکیب آب و مایع خنک‌کننده یا این که ضدیخ به کارگیری می‌نمایند. لوازم یدکی جک اما چیزی که با سپری شد این کلیه سال تغییر تحول نکرده عنایت واتر پمپ خودرو در پرهیز از داغ کردن پیشرانه میباشد. بنابراین قطعه موردبحث یکی‌از اجزای کلیدی سیستم خنک‌کننده هر وسیله نقلیه‌ای خواهد بود. درپی می خواهیم به تلاش واتر پمپ و علائم فساد آن بپردازیم.

واتر پمپ
هنگامی که پیشرانه‌های باطن‌سوز شغل می‌نمایند گرمای قابل‌توجهی ساخت‌و‌ساز می‌گردد و دمای تحت کاپوت به ده‌ها سکو بالای صفر میرسد. وقتی که پیشرانه به دمای عملیاتی با صرفه رسد گرمای مازاد می بایست دفع خواهد شد تا پیشرانه زخم نبیند. اینجاست که واتر پمپ وارد فعالیت می گردد و با مکش ضدیخ از رادیاتور و گردش آن در پیشرانه سبب ساز دفع گرما و کاهش دما میگردد. گرمای پیشرانه از بلوک به ضدیخ منتقل می گردد و آن‌گاه مجدد به رادیاتور بازمی‌خواهد شد تا خنک خواهد شد و این فرآیند بارها و بارها تکرار می شود. در اکثر خودروها واتر پمپ با تسمه سرپنتین یا این که تسمه‌ پروانه عمل می‌نماید، تسمه‌ای که به مبلغی پمپ متصل میباشد. مبلغی و تسمه با یکدیگر همیاری می‌نمایند تا با طی شدن پروسه ذیل مایع خنک‌کننده در پیشرانه به گردش درآید:

مایع خنک‌کننده یا این که ضدیخ بوسیله واتر پمپ مکیده می شود.
نیروی فرارو گریز از راس منجر میشود مایع خنک‌کننده از پره‌های واتر پمپ عبور نماید.
بعد این مایع سوای پایین آمدن وسعت خویش مجموعاَ پیشرانه به گردش درمی‌آید.
واتر پمپ
اکثر واتر پمپ‌ها دارنده حفره‌ای میباشند که اذن می دهد مقدار پاره ای از مایع خنک‌کننده به خارج بریزد ولی درصورتی که شاهد جریان مداوم این مایع از حفره حافظه گردیده باشید پس این در معنای فساد آب‌بندی واتر پمپ خواهد بود و می بایست آن را بده بستان کنید. همینطور در برخی خودروها واتر پمپ برقی بکار رفته که بجای تسمه‌پروانه نیروی خویش را از موتوری برقی میگیرد.

وظایف مهم واتر پمپ خودرو
واتر پمپ
به‌دنبال به مهم ترین وظایف این قطعه در خودروها میپردازیم:

گردش مایع خنک‌کننده: واتر پمپ برای تهیه و تنظیم دمای پیشرانه مبادرت به گرداندن مایع خنک‌کننده میان پیشرانه، رادیاتور و بقیه قسمت‌ها می‌نماید.

تهیه دما: این قطعه اساسی با گردش مایع خنک‌کننده در پیشرانه به دفع گرمای تولیدی در زمان روند احتراق یاری می‌نماید و منجر می گردد پیشرانه در دمای عملیاتی با صرفه نگهداری گردد.

سرازیر کاری: بعضی واتر پمپ‌ها برای سرازیر کاری شفت و بیرینگ ها پیاده سازی می شوند تا کوشش آنان قابل انعطاف و بی اصطکاک باشد.

آب‌بندی: برخی از این قطعات دارنده آب‌بندی مکانیکی می باشند که به پرهیز از نشتی مایع خنک‌کننده امداد می‌نماید.

تایمینگ: در بعضی پیشرانه‌ها از اینگونه قطعه ای برای کارکرد زنجیر یا این که تسمه تایم به کار گیری می گردد و بدین ترتیب هماهنگی سوپاپ‌ها و پیستون‌ها با به کارگیری از این قطعه تهیه گردد.

  • ۰۳/۰۶/۲۸
  • سورنا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی