پیشرانههای پیستون مخالف اصولاً از به عبارتی اصول موتورهای پیستونی ساده استعمال مینمایند ولی این مضمون را به طور کاملً تغییر و تحول دادهاند. لوازم یدکی جک در پیشرانههای داخلسوز سنتی، یک پیستون در یک سیلندر به بالا و تحت تکان مینماید ولی موتور پیستون مخالف در هر سیلندر دو پیستون دارااست که سرشان به سمت یکدیگر میباشد. این خصوصیت نیاز به سرسیلندر را از فی مابین می برد چون پیستونها محیطٔ احتراق را دربین خودشان ساخت مینمایند. مثل پیشرانههای پیستونی بی آلایش، این موتورها هم میتوانند با بنزین یا این که گازوئیل شغل نمایند و برای اقتدار بیشتر به توربوشارژر یا این که سوپرشارژر مجهز شوند. بااینهم اکنون، از موتورهای پیستون متفاوت به جهت تناسبات و اندازهٔ نامناسب، بیشتر در وسایل نقلیهٔ بزرگی که به اقتدار متعددی نیاز داراهستند استعمال میگردد.
تاریخچهٔ پیشرانه پیستون مخالف
اولی پیشرانهٔ پیستون مخالف، موتور اتکینسون در سال ۱۸۸۲ بود که اما هیچ وقت چیره شغل نکرد. بعد از آن در سال ۱۸۹۸، اوشلهویزر ورژنای دو زمان از این موتور را ایجاد کرد که حدود ۶۰۰ اسب بخار اقتدار ایجاد می کرد و در یک کارگاهٔ آهنگری به کار گیری میشد. در سال ۱۹۰۱، برای نخسین بار از موتور پیستون مخالف در ایالاتمتحده برای ایجاد برق به کار گیری شد و اولین کاربرد خودرویی این موتور در سال ۱۹۰۴ در فرانسه شکل گرفت. در آن سال، خودرویی بنام کوبرون برلیه با پیشرانهٔ پیستون مخالف با ۱۵۳ کیلومتر بر ساعت، رکورد سرعت را ناکامی و اواخر به عبارتی سال به اولین خودرویی تبدیل شد که از مرز ۱۰۰ مایل بر ساعت یا این که ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت گذر کرد.
دربین دهههای ۱۸۸۰ تا ۱۹۴۰، پیشرانهٔ پیستون مخالف مخلوط مطلوب و پرکاربردی بود البته به محض اینکه پیشرانههای بی آلایش شاگرد شدند، موتور پیستون مخالف حدوداً نهان شد. اکنون، از این پیشرانهها تنهاً در ماشینآلات فوق هنگفت مثل زیردریاییها، کشتیها و لوکومتیوها به کارگیری میشود. دارای شهرتترین تولید کنندهٔ پیشرانههای پیستون مخالف، Napier Deltic میباشد که موتورهای عظیمی را برای قطارها میسازد. یکی این موتورها که D18 اسم داراست، با ۱۸ سیلندر و قدرتی نزدیک به ۱۶۵۰ اسب بخار، در بخش اعظمی از لکومتیوهای بریتانیا استعمال میگردد.
مزایا و معایب پیشرانههای پیستون مخالف
هرچند در پیشرانههای پیستون مخالف سرسیلندر حذف میگردد البته این موتورها دو گرایشلنگ دارا هستند که هر مورد در انتهای یک ستون از پیستونها قرار می گیرد. این فعالیت جانمایی پیشرانه را سخت خواهد کرد چون دو تمایللنگ بایستی از طریقی به هم متصل شوند تا نیروی را به یک مبنا بدهند. این سبب ارتقا تنش روی قطعات می گردد و همینطور اتلاف نیروی بیشتری را هم به یاروهمدم داراست. ولی در بعضا موتورهای پیستون مخالف، از یک گرایشلنگ در پایین سیلندرها به کارگیری میشود که پیستونها از روش قطعات یوغ مانند به آن متصل میگردند البته این پیاده سازی به تعمیر و محافظت بیشتری نیاز داراست، طول موتور را بسیار رفیعتر مینماید و روغنکاری را هم طاقت فرسا خواهد کرد.
از مزیتهای این موتور هم میاقتدار به مصرف سوخت کمتر، ساخت و ساز توان بیشتر نسبت به وسعت و ساخت و ساز گشتاور بیشتر اشاره نمود. در پیشرانهٔ پیستون مخالف بجای اینکه انفجار درون سیلندر صرفا یک جنبش پیستون را سبب گردد، با وجود دو پیستون در هر سیلندر، یک انفجار دو تکان پیستون را به هم پا داراست که سبب به چرخش توانمندخیس رغبتلنگ گردیده و گشتاور بیشتری ساخت مینماید.
- ۰۳/۰۷/۰۲