تمامی ما از مداقه سیستم دستور و تعلیق در خودرو مطلع هستیم. نقص در دستور، فنربندی و هر قسمت اصلی دیگری در خودرو میتواند حوادثی جبرانناپذیر را به حقیقت تبدیل نماید؛ لوازم یدکی جک چراکه تکان منظم و در اختیار گرفتنگردیده آن بهوسیله عمل قطعات ریز و درشتی شکل میگیرد. دراین در بین، سیستم امر و تعلیق بهویژه در خودروهای مقام تحت داخلی با ایرادات فراوانی روبهرو می شود؛ به این ترتیب با مواجهه هر کدام از اجزایی زیرا سیبک امر، فنرها، میراگرها (دمپرها) یا این که اتصالات میانی با خطاها متفاوت بایستی نسبتبه رفع آن کارایی کنیم.
گونه های سیبک
این اصطلاح تنها به سیبک امر محصور نمی شود؛ چراکه در خودرو سیبکهای گوناگونی وجود دارا هستند که با ساختاری آشنا، وظایف متفاوتی را به دوش می کشند. سیبکها در اشکال پایین یافت میشود:
سیبک تعادل: به عبارتیسیرتکامل که اسم این سیبک معلوم مینماید، وظیفه آن امداد به نگهداری تعادل خودرو میباشد. این قطعه که به سخن U همانندی داراست در دو سمت شاسی خودرو نصب می شود؛ پس یکیاز پرکابردترین سیبکهای مو جود در بازار میباشد.
سیبک طبق خودرو: این جزء که یک کدام از مقاومترین قطعات خودرو به شمار میرود سه قسمت دارااست: اتصال از قسمت درون BOSCH فلزی و لاستیکی به شاسی، نصیب میانی اتصال به شاسی و اتصال نصیب بیرونی سیبک به سگدست خودرو.
سیبک زیرکمکی: این قطعه که با اسم سیبک تحت اکسل (مبنا) نیز شناخته میگردد جزئی از سیستم جلوبندی و تعلیق میباشد و منش اتصال امدادفنر به شاسی را ساخت و ساز مینماید.
سیبک دستور (مفصلی): این نصیب، اتصال به باکس امر و انسجام دستورپذیری را ممکن مینماید.
سیبک دستور چیست؟
سیبک که در اصطلاح علمیخیس بهتیتر اتصال توپی یا این که (ball joint) نیز شناخته میگردد، بخشی از سیستم فنربندی محسوب میشود که درکنار اتصال چرخ و تعلیق خودرو، به چرخش چرخ نیز یاری مینماید. این اتصال مکانیکی درحقیقت نوعی قید به شمار میرود که آزادی انتقالی اتصال را سلب مینماید البته قابلیت چرخش را همچنان برایش مهیا مینماید و بدین شکل به تعدادی شالوده اذن می دهد تا بهشکل هم زمان و منقطع جنبش داشته باشند. سیبک در نقاط مختلفی از خودرو به شغل رفته که هریک وظیفه خاص خویش را داراهستند. گفت و گو امروز ما درباره سیبک امر میباشد.
سیبک چه طور فعالیت مینماید؟
سیبک امر وظیفه اتصال طبقها و چرخها را در دو طرف خویش داراست؛ پس وقتی که راننده امر را میچرخاند، سیبک واسطه جابجایی چرخش آن به چرخها می شود. این قطعه که همواره پایین نیروی کششی قراردارد و ترازو اصطکاک در میان قطعات را نادر مینماید، قادر است با آزادی حرکتی که داراست هنگام گذر خودرو از دستاندازها، بالا و ذیلها و هر نوع ناهمواری دیگری تا حدی ارتعاش بهوجود آمده را به خویش جذب نماید.
سیبک مانند هر قطعه مکانیکی دیگری بایستی بهطور مطلوب گریس کاری و گردگیری گردد؛ چراکه ممکن میباشد روانکاری درون قطعه تلاش خویش را از دست بدهد یا این که گردوغبار وارد آن گردد.
- ۰۳/۰۷/۱۸