شما که تجربیات رانندگی خودرو با گیربکس بی آلایش را دارید، ممکن میباشد بهمحض اینکه متوجه گردید که چیزی بالاتر از یک کلاچ بی آلایش درین سیستم جایدارد، متعجب گردید. لوازم یدکی جک درواقع در اکثر وسایلی که در روز با آن سروکار دارید کلاچ بهنوعی مستعمل میباشد: اکثر دریلها، ارههای برقی و حتی یویوها. دراین نوشتهعلمی کوشش داریم تا شمارا از ضرورت به کارگیری از کلاچ آگاه سازیم و کیفیت کارکرد کلاچ در خودرو را ذکر کنیم و همینطور مکانی که شما می توانید کلاچ را در خودروی خویش بیابید، آرم دهیم.
کلاچها یک کدام از ابزارهایی میباشند که وقتی که دو شفت در درحال حاضر گردش میباشند کاربرد مییابند. درینسیرتکامل وسایل یکیاز شفتها بهوسیله موتور رانده می شود و شفت دیگر به دستگاهی دیگر متصل میباشد. در دریل، بهطور نمونه، یکی شفتها بهوسیله موتور چرخانده و دیگری به مته خروجی متصل میباشد. کلاچ قادر است دو شفت در هم اکنون گردش را نسبت به هم قفل کند؛ بهطوریکه سرعت دورانی آنان با هم یکسان گردد. همینطور می تواند نسبتی آزادی ساخت نماید تا سرعت هرمورد از شفتها یه خرده گوناگون باشد.
در خودرو، شما نیاز به کلاچ دارید زیرا موتور همواره در حالا گردش میباشد البته چرخهای خودرو همواره در درحال حاضر گردش نیستند. برای اینکه خودرو سوای سکوت شدن موتور متوقف خواهد شد، رابطه چرخها بایستی با موتور انقطاع گردد. کلاچ به ما این اقتدار را می دهد تا بتوانیم شفت موتور چرخان را به شفت گیربکس غیر چرخان بهآرامی به وسیله در اختیار گرفتن لغزش در میان آنان مشغول کنیم.
clutch
برای شعور خوب روش عمل کلاچ، می بایست آغاز مضمون اصطکاک تشریح گردد. درواقع اصطکاک معیار دشوار یا این که راحت بودن لغزش دو سطح روی همدیگر میباشد. اصطکاک بهوسیله پستی بلندیهای جان دار بر روی سطح ساختوساز می گردد؛ حتی صافترین سطح ها دارنده پستی و بلندیهایی در سایز میکروسکوپی میباشد. هر چه این پستی بلندیها تعالیخیس باشند، لغزش سطح های بر روی یکدیگر مشقت بارخیس میگردد. کلاچ به انگیزه اصطکاک جانور دربین فلایویل و ورقه کلاچ گزینه به کارگیری قرار میگیرد.
در کلاچ خودرو، فلایول به موتور اتصال دارااست و شیت کلاچ به سیستم جابجایی توان. در صورت تحت میاقتدار به طرز قرارگیری این اجزاء کنار اعتنا نمود.
زمانی که شما پدال کلاچ را لمس نکردهاید، فنرهای جان دار، شیت را به سمت کاغذ کلاچ فشار می دهند که پیرو به سمت فلایویل هم فشار می آورد. این شغل موتور را به شفت ورودی گیربکس قفل مینماید و سبب ساز میشود تا هر دو با سرعت یکسانی زمانه کنند.
معیار نیروی کلاچ میتواند به اصطکاک در میان ورقه کلاچ و فلایویل و فنریت موردنیاز برای چسباندن صفحه ها به یکدیگر، متعلق باشد. نیروی اصطکاک در کلاچ صحیح مانند نیروی اصطکاک جان دار در ترمزها فعالیت مینماید، جزء اینکه فنری شیت کلاچ را فشار داده و مشغول می نماید. این نیرو در سیستم ترمز قادر است با نیروی وزن خویش، بلوک را به سمت ذیل فشار دهد.
چه گونه یک کلاچ مشغول و خلاص می شود
وقتی که پدال کلاچ فشرده میشود، پیستون فشار هیدرولیک را به سمت دو شاخه وارد مینماید که در غایت سبب ساز خارج وارد شدن یاتاقانهای جان دار (ایفا نیرو به یاتاقان و جنبش کردن آن) از فنر دیافراگمی میانی میشود. به عبارتیطور که فنر دیافراگمی میانی به سمت درون فشرده می گردد، یکسری از پینها که در خارج فنر قرار گرفتهاند، منجر می شوند تا فنر به کاغذ فشار وارد نماید و ورقه کلاچ جابهجا خواهد شد. این کار موجب رها شدن کلاچ از چرخش موتور می شود.
- ۰۳/۰۸/۱۱