باتری خودرو از نوع اسید-سرب یا این که به عبارتی خیس که بیشترین کاربرد را دارااست، لوازم یدکی جک نسبت به اندازه و ابعادش خیلی هنگفت میباشد. این وزن هنگفت در اجزا و قطعات پرتعداد ریشه داراست. اما امروزه باتری کم آب یا این که اتمی نیز در خودروها آیتم به کار گیری قرار می گیرد. بدون نوع، قطعات مهم باتری ماشین عبارتند از:
باکس باتری
باکس باتری نقش مهمی در جانبداری از ساختار و تلاش باطری دارااست. این باکس از مواد پلاستیکی مانند پلیپروپلن تشکیل شده و دارنده فضاهای غیر وابستهای میباشد که صفحه های باتری را در خویش نگه میدارد. صفحه های باتری با به کار گیری از پلهایی که در کف فضاها قرار داراهستند، با هم تماس پیدا نمی کنند. باکس باتری ماشین با کاهش اثرات ارتعاش و ضربه، صفحه ها و الکترولیتها را از فساد نگهداری مینماید.
درپوش باتری
باتری ماشین با درپوشی از محصول باکس سفت بسته میگردد. روی این درپوش روزنههایی وجود داراست که برای تزریق الکترولیت می گردند. این روزنهها همینطور دارنده شکافهای ریزی میباشند که گازهای نتیجه ها از برخوردهای شیمیایی داخل باتری را از آن بیرون مینمایند.
ترمینال های باتری
ترمینالها یا این که بوشینگها نقش پل در بین باتری و سیستم برقی خودرو را انجام مینمایند. این قطعات با کابلهای مثبت و منفی به باتری متصل می شوند و جریان برق را از باتری به بقیه نصیبهای خودرو منتقل مینمایند.
صفحه های باتری
باتری اسیدی خودرو از تعدادی برگه فلزی تشکیلشده میباشد. این صفحه های را میاقتدار به سه نوع تقسیم کرد: صفحه ها منفی، صفحه ها مثبت و صفحه های عایق. صفحه های منفی و مثبت دارنده اسکلت فلزی مدل و اسفنجی میباشند که روی آنان ماده فعال یا این که خمیر باتری چسبیده میباشد.
نشانگر باتری خودرو
این قطعه نشانگر واحد سنجش شارژ باتری ماشین میباشد که در سه وضعیت متعدد رنگ میگیرد. این قطعه صورت استوانهای داراست. در راس این استوانه یک گوی سبز رنگ وجود داراست. در حالتی که گوی سبز روی سطح استوانه باشد، یعنی باتری تماما شارژ میباشد. درحالتی که گوی سبز به زیر استوانه برود، یعنی باتری نصفهشارژ میباشد. در صورتی هم رنگ سبز چشم نشود و صرفا رنگ سیاه باشد، یعنی باتری خالی گردیدهاست. این نشانگر معمولا در باتریهای اسیدی استعمال میگردد. در باتریهای کم آب، نشانگر شارژ به طور یک شیت رنگی میباشد که با رنگهای سبز، قرمز رنگ و مشکی موقعیت شارژ باتری را اکران میدهد.
اسید باتری یا این که الکترولیت
اسید باتری ماشین تحت عنوان یک الکترولیت کار مینماید. این اسید به جابجایی الکترونها در میان صفحه های باتری یاری و انرژی الکتریکی را ایجاد مینماید. اسید باتری معمولا دارنده غلظت ۳۵ درصد اسید سولفوریک و ۶۵ درصد آب میباشد. اسید سولفوریک یک اسید کارکشته میباشد که منجر یون شدن بی نقص مولکول های آب میشود و رسانایی الکتریکی بالای محلول را آماده مینماید.
- ۰۳/۰۸/۲۰