رغبت بادامک اقتدار خویش را به وسیلهی زنجیر یا این که تسمه تایم از تمایللنگ می گیرد. لوازم یدکی جک سرعت چرخش رغبت بادامک در موتور چهارزمانه، نصف سرعت موتور و در گونه های دوزمانه موازی با سرعت موتور میباشد. رغبت سوپاپ، نیروی خویش را از روش تمایل تایپیتها و اسبکها به سوپاپها وارد مینماید. ولی در موتورهایی که تمایل سوپاپ در بالای سرسیلندر قراردارد، بادامک مستقیما با اسبکها در تماس میباشد.
رغبتبادامک (Camshaft) در بعضی موتورها در بالای سیلندر و در برخی دیگر در زیر موتور قرار گرفتهمیباشد. به همین عامل اجزای مشغول و نوع کارایی هر سبک گوناگون میباشد. اشکال رغبت سوپاپ هر مورد مزایا و معایبی داراهستند که طراح با دقت به پارامترها نسبت به گزینش نوع مطلوب مبادرت مینماید.
تمایل سوپاپ (Over Head Valve (OHV
سیستم رغبت سوپاپ (OHV) مخفف Over head Valve به تمایل بادامکی گفتهمیشود که در زیر موتور جای دارد و نیرو را ازطریق میلههای بلندی به سوپاپها منتقل مینماید. این تمایل سوپاپ که اینک فناوری سابق به شمار می رود، یک سری دهه رایجترین مثالی مو جود در پیشرانهها بود. گرایش سوپاپ OHV سوابقی درخشانی در تاریخ برای خویش تصویب کردهمیباشد.
موتورهای مجهز بهاین نوع تمایل بادامک ها در مقایسه با گونه های دیگر خردخیس بوده و بادوامترند. گفتنی میباشد درین نوع موتورها، تهیه فرصتبندی ظریف سوپاپها در سرعتهای زیاد مقداری خلل میباشد. عدم وجود قابلیت نصب بیشتر از دو سوپاپ برای هر سیلندر از سایر نکات منفی این مکانیزم رغبت سوپاپ میباشد. از این سبک عملکردی تمایل سوپاپ در موتور اشاره گر استعمال میشد.
تمایل سوپاپ (Over Head Camshaft (OHC
درین سیستم تمایل سوپاپ برخلاف OHV، در بالای پیشرانه قراردارد. از مزایای تمایل سوپاپ در سرسیلندر، رفع خطاها سیستم OHV اعم از محدودیت سرعت بدور موتور و محدویت تعداد سوپاپها و سروصدای زیاد اشاره نمود.
رغبت سوپاپ (Single Overhead Camshaft (SOHC
گرایش سوپاپ SOHC که بیشتر در موتورهای خطی وجود داراست، بهشکل تکی در بالای سیلندر قرار گرفتهمیباشد. موتورهای دارنده سیستم SOHC یک رغبتسوپاپ دارا هستند و در هر سیلندر فقط از دو سوپاپ استعمال مینمایند. بهبرهان دخالت بی واسطه رغبت سوپاپ برای گشوده و بستهکردن سوپاپها، فرصتبندی سوپاپها در سرعتهای زیاد موتور در مقایسه با اشکال (Over Head Valve (OHV بسیار ظریفخیس میباشد.
یکی تغییرات موتور ۱۶۰۰ سیسی اشاره گر، تغییر و تحول سیستم سوپاپها از OHV به SOHC بود که ایپکو بهتیتر اولی کار تحقیقاتی صنعت خودرو جمهوری اسلامی ایران اجرا بخشید. این موتور که OHV و OHV II اسم داشت، در جایز، جایز سال و آریسان ۱ نصب شده است. ولی این اسم گذاری با اعتنا به مشابهت با سیستم تمایل سوپاپ OHV، تعجب آور میباشد.
رغبت سوپاپ (Double Overhead Camshaft (DOHC
تمایل سوپاپهای DOHC بهشکل جفتی و در بالای سیلندرها قرار گرفتهاند. این بدان معنا میباشد که در موتورهای مجهز به تمایل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در لحاظ گرفته شده است. دو سوپاپ برای ورود مخلوط هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای نتیجه ها از احتراق. دراین آرایش و پیرایش، هوا عالی تزریقگردیده و تخلیه عالی شکل می گیرد. همینطور قابلیت و امکان در دست گرفتن عالی سوپاپها در دورهای بالا، خوب میباشد. بدین ترتیب، با وسعت موتور یکسان قابلیت ساختوساز اقتدار بیشتری میسر خواهدبود.
- ۰۳/۰۸/۲۹