در صنعت خودروسازی، مقولههای مختلف و گوناگونی برای اخلاق یک مال خوب و توسعه یافتهخیس وجود داراست که کلیه در غایت سبب به ارتقاء ایمنی و رفاه سرنشینان شود. لوازم یدکی جک کاهش مصرف سوخت و آلایندههای تولیدی، ارتقاء بازدهی تیم قوای محرکه، ارتقا ایمنی، بالا بردن هندلینگ و… که کلیه در نسلهای تازه یک خودرو اصلیاند. درین در بین، سیستم امرپذیری چهار چرخ، یکیاز جدیدترین تکنولوژیهای خودرویی میباشد کهاین ایام خودروها به آن مجهز می گردند.
سیستم دستور پذیر چهارچرخ 3
سیستم امرپذیری چهارچرخ، تکنولوژی جدیدی وجود ندارد و در دهه هشتاد میلادی دیده به جهان گشود. البته به کار گیری از آن به صورت انبوه و بزرگ، برای دهههای متمادی به مکث بهزمینخورد تا جدیدا در سالهای اخیر در برخی محصول ها خودروسازان گرانقدر، شاهد آن باشیم. این سیستم به صورت همگانی به اسم 4ws که مخفف عبارت 4 wheel streering میباشد، شناخته میگردد. این در حالی میباشد که در میان خودروسازان متعدد با اسامی متعدد و اختصاصی به شخصی معرفی می شود که ناشی از نام گذاری کمپانیهای متعدد برای سیستم ابداعی خودشان میباشد. مثلا، رنو به آن 4control می گوید و هوندا اسم آن را P-AWS نهاده میباشد. در بی ام و integral active steering نامیده میشود و مرسدس بنز به آن rear-wheel steering میگوید.
سیستم امر پذیر چهارچرخ 4
همان طور که گفته شد، این سیستم در دهه هشتاد میلادی و بوسیله کمپانی هوندا و مزدا، طی یک اپلیکیشن تحقیقاتی، معرفی شد. خودرو مفهومی مزدا MX-02 در سال ۱۹۸۴ اولی خودرویی بود که بهاین سیستم مجهز شد و چرخهای عقب آن میتوانست در سرعتهای معدود، امر بگیرد. این سیستم روی دو خودرو ساخت انبوه مزدا به اسمهایMazda 626 و MX6 در سال ۱۹۸۸ به طور سفارشی نصب شد و اولی خودرو رالی که به سیستم چهارچرخ امرپذیر مجهز شد، پژو ۴۰۵ سبک mi16 بود که اتفاقا در مسابقات رالی به عبارتی سال توانست رکوردهای تعجب آورای از خویش به مکان بگذارد. فرایند نصب این سیستم به طور سفارشی در سالهای سپس بوسیله کمپانیهای مختلفی مثل هوندا، رنو، بی ام و، مرسدس بنز، نیسان، فراری، لامبورگینی، آئودی، پورشه و… دنبال شد و امروزه نیز بیشتراز قبل در خودروهای این مجموعهها چشم می شود. این سیستم همینطور از قبلی، به کارگیری متعددی در مانستر تراکها، کامیونهای یکسری محوره، تریلرهای با طویل، اتوبوسهای سه محوره و همینطور ادوات کشاورزی داراست.
شیوه کارکرد سیستم
سیستم دستور پذیر چهارچرخ
موقعیت تایرها در سامانه دستورپذیری چهار چرخ به سه شکل میباشد. در موقعیت خنثی یا این که صفر، تایرهای جلو در حالت بی واسطه و به طور کامل برابر با بدنه خودرو قرار داراهستند و چرخهای عقب نیز همراستا با آنها میباشند. این موقعیت برای سرعت های میانی میباشد که نیازی به زاویه گیری چرخهای عقب شم نمی شود. ولی در شرایط منفی، تایرها در بر خلاف جهت هم میباشند. درین حالت که برای سرعتهای معدود میباشد، تایرهای عقب نیز در مغایر جهت تایرهای جلو و با زاویهای کمتر، گردش مینمایند تا چرخش خودرو ریلکسخیس شکل بگیرد. در موقعیت مثبت که برای سرعتهای بالا میباشد، تایرهای عقب و جلو هم راستا میباشند که سبب ساز میگردد، خودرو در باطن پیچها به راحتی گردش کرده و جنبش نماید.مقدار گردش تایرها در خودروسازهای متفاوت، متفاوت میباشد و به عنوان مثال، در بنز اس کلاس w223، گردش تایرها تا ۱۰ سکو ولی در پورشه این واحد سنجش صرفا ۲.۸ مرتبه میباشد.
- ۰۳/۰۹/۱۰