لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

  • ۰
  • ۰

به عبارتی‌طور که پیشتر ذکر شد، کوئل فقط یکی قطعات مرتبط با سیستم جرقه (Ignition System) خودرو میباشد. لوازم یدکی جک از این رو درین قسمت صرفا به ایرادها و علائم مرتبط با فساد کوئل می پردازیم. با این هم اکنون این علائم می تواند از دیگر بخش‌های سیستم جرقه نیز نشات بگیرد.

ضعیف شدن کوئل
همچون هر قطعه دیگری، کوئل خودرو نیز قدمت مفیدی دارااست. اگرچه مقطع قدمت اثر گذار این قطعه بسیار زیاد میباشد، ولی قادر است در گذر مجال مستهلک و ضعیف خواهد شد. در شکل ضعیف شدن کوئل، این قطعه نمی‌تواند ولتاژ خروجی که می بایست را هواخواهی نماید. در فیض افت ولتاژ خروجی (به عنوان مثال از ۳۰ به ۲۰ هزار ولت)، پیشرانه در گیر تنبلی، عدم احتراق و ناپخته‌سوزی (مخصوصا در دورهای بالا)، ریپ زدن و افت سعی می شود.

برای آزمایش می‌قدرت یک شمع را بر رمز یک کدام از وایرها به بدنه خودرو اتصال اعطا کرد و بعد از آن آغاز زد تا نوع جرقه را با دیده رویت کرد. جرقه توانا و تندرست می بایست به رنگ آبی‌رنگ یخی، قطور و بسیار پرصدا باشد. کویل ضعیف معمولا جرقه نازک، مایل به رنگ قرمز‌رنگ یا این که نارنجی رنگ ساخت‌و‌ساز می‌نماید و صدای ضعیفی به یار داراست. همینطور پیشرانه‌ای که از ضعف کوئل مشقت می برد، معمولا دارنده شمع‌های دوده گرفته میباشد که خبر از احتراق ناقص میدهد.

سوختن کوئل
کویل ضعیف می تواند تا سالهای زیاد هرچند با عیب و مشکل شغل نماید. ولی سوختن کوئل خودرو که معمولا به ناگه واقعه می‌ افتد، میتواند با ریپ زدن و لرزه شدید پیشرانه، بد پر‌نور شدن یا این که پر‌نور نشدن موتور خودرو یاروهمدم خواهد شد.

تست شبیه که پیش‌خیس تیتر شد می تواند سوختن کویل ماشین را برملا نماید. براین اساس که در شکل اتصال شمع به وایر و برقراری اتصال بدنه، شمع خودرو به هنگام آغاز زدن هیچ جرقه‌ای ایجاد نمی‌نماید. همین امتحان در خودروهای دارنده یک‌سری کوئل (کوئل دوبل یا این که کویل انحصاری)، با جابه‌جا کردن کویل‌ها میتواند سود بسیار ظریف‌تری نتایج نماید.

نشت روغن از درون کوئل
بعضی از کوئل‌های تک دیرین، داخل خویش دارنده پاره ای ذخیره روغن می‌باشند. این روغن هم از بروز اتصال داخلی دوری می‌نماید و هم نقش خنک‌کننده را برعهده داراست. بروز نشتی روغن بر بدنه کویل به معنای زخم‌دیدگی یا این که فرسودگی این قطعه و احتمال سوختن یا این که اتصال کوتاه درونی و بیرونی میباشد. در‌این‌صورت‌ بایستی کوئل حاد را با مثال تازه جایگزین کرد.

اتصال کوتاه (برق دزدی)
پاره گی یا این که سوختگی در روکش یا این که بوت سیلیکونی

تیم ولتاژ بالای مدار جرقه‌زنی خودرو با وایرها و روکش‌های سیلیکونی کلفت (دارای شهرت به بوت یا این که چکمه/Boot) پوشیده گردیده است تا از جهش ولتاژ الکتریکی بالا به قطعات فلزی پیرامون این سیستم خودداری نماید.

بروز جهش الکترونی مدار سیستم جرقه‌زنی قبل از وصال به الکترود نوک شمع به معنای بروز پدیده برق دزدی و عدم احتراق در سیلندر متناظر میباشد که معمولا با صدای تق‌تق بارز جرقه در گوشه و کنار دور و اطراف موتور یاور میشود. این اساسی میتواند از پاره گی، فرسودگی، سوختگی یا این که زخمی شدن روکش‌های سیلیکونی محافظ نشات بگیرد، البته در شکل سالم بودن همه روکش‌های محافظ، چنانچه این برق دزدی بر تنه فلزی کویل ادامه یابد، احتمال وجود نقص‌ داخلی و فساد درونی کوئل بیشتر میباشد و مایحتاج میباشد که قطعه حاد را با مثال تازه جایگزین کرد.

  • ۰۳/۰۹/۱۴
  • سورنا علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی