از اولِ ظهور موتورهای باطنسوز تا امروز، کمپانیهای خودروسازی پیرو کاهش مصرف سوخت و ارتقا منفعتوری، کاهش آلایندههای تولیدی از پیشرانه و بالابردن اقتدار تولیدی موتورها بوده و میباشند. لوازم یدکی جک سیستم سوخت رسانی خودرو تحت عنوان یکیاز مهمترین نصیبهای موتور از کاربراتور تا انژکتورهای مدرن، تا امروز در یکسری مرحله بهروزرسانی گردیدهاست و اینک تزریق بی واسطه سوخت تحت عنوان توسعه یافتهترین سیستم سوخترسانی شناخته می شود.
انژکتور چیست؟
انژکتور در واقع به عبارتی وظیفه کاربراتور را با تمرکز و سرعتی فراتر و در عین اکنون دردسر کمتر ایفا می دهد. انژکتور وظیفه رساندن سوخت را به داخل موتور ذمه دار میباشد تا این سوخت با هوای ورودی به موتور ادغام و وارد مرحله سوختن و احتراق خواهد شد.
انژکتور یا این که افشانک در دانش مهندسی مکانیک سیالات یک وسیله پر کاربرد میباشد و برای آن معادلات خاصی وجود داراست. البته انژکتوری که امروزه در خودرو ها میبینیم و از نوع الکترونیکی میباشد، در واقع یک نازل میباشد که با انقطاع و وصل جریان، رویکرد ورود بنزین را گشوده و بسته مینماید. با این تفاوت که راز این نازل با یاری بنزین پرفشاری که در پشت آن جای دارد، سوخت را بهشکل ذرات بسیار ریز در توان دانههای پودر در می آورد.
انژکتور در سال ۱۸۵۸ بوسیله هنری گیفرد پیاده سازی و ساخته شد، البته روی شغل وارد شدن آن در دنیای خودروسازی سالها سپس شکل گرفت و در حالی کهاین سیستم در موتورهای دیزلی وجود داشت، در خودرو های بنزینی از سال ۱۹۵۲ و با مرسدس بنز SEL 300 بهطور قانونی معرفی شد. این خودرو از یک انژکتور مکانیکی سود می برد تا اینکه طرحهایی از سوی شرکت کرایسلر بهشکل الکترونیکی مطرح شد و در سال ۱۹۶۸ کمپانی فولکس واگن از اولین انژکتور الکترونیکی ایجاد کرد BOSCH رونمایی کرد.
روش سعی انژکتور خودرو
انژکتورهای مدرن یک قطعه الکترونیکی میباشند که یک سوکت برق مثبت و منفی به آن وصل میگردد. برق مثبت بهطور مستمر باطن انژکتور خودرو وجود دارااست؛ ولی جریان منفی بوسیله ECU انقطاع و وصل میگردد که همین تحریکات سبب ساز به فعالیت افتادن و پاشش انژکتور میگردد. در واقع با اتصال و جریان منفی، سیمپیچ داخل انژکتور آهنربایی میگردد و سوزن انژکتور را از محل خویش به سمت عقب میکشد. بنزین که فشاری دربین ۵ تا ۸ اتمسفر داراست، از دهانه انژکتور تزریق میگردد و با امر ECU بر اساس نقطه پایان پاشش، جریان منفی انقطاع می شود و سوزن با امداد فنری که پشتش قراردارد، به محل خویش گشوده میشود.
انژکتورهای مکانیکی نیز کارکردی مشابه به مثالهای برقی آن داراهستند. با این تفاوت که برای گشوده شدن مسیر و به عقب رفتن میله مسدودکننده مسیر، از نیروی بادامک رغبت بادامک انژکتور استعمال مینمایند. این رغبت بادامک که مشابه به رغبت بادامک سوپاپهاست، نیروی خویش را از گرایش لنگ میگیرد و طبق یک مجالبندی بسیار ظریف، روی رمز انژکتور مکانیکی ضربه می زند تا با هر توشه ضربه، مسیر عبور سوخت گشوده خواهد شد. یک فنر نیز وظیفه به عقب راندن تمایل مرکزی انژکتور و بستن مسیر سوخت را ذمه دار میباشد. از انژکتورهای مکانیکی تا چندین سال پیش در برخی از پیشرانههای دیزل نیز به کار گیری می شد.
- ۰۳/۰۹/۱۷