یک کدام از مشکلاتی که ممکن میباشد رانندگان و مالکان خودروها با آن مواجه شوند، چسبندگی حلقه پیستون میباشد. لوازم یدکی جک این نقص در کوشش پیشرانه خلل تولید مینماید و میتواند در غایت به افت اقتدار خودرو و اشتباهات بلندمرتبهخیس سبب خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه برطرف کردن این خلل نیاز به صرف مجال و هزینه متعددی داراست، به این دلیل که موتور خودرو بایستی گشوده خواهد شد. آیا می دانید چسبندگی حلقه پیستون چه وقتی واقعه می افتد و به چه شکل میاقتدار از بروز آن خودداری کرد؟
چسبندگی حلقه پیستون چیست؟
حلقه پیستون یکیاز قطعات بی آلایش و بسیار اصلیِ درون سیلندر خودرو میباشد. این قطعه داخل رخنه منحصر خویش قرار میگیرد و وظیفه داراست فضای در میان پیستون و سیلندر را آببندی نماید. با این عمل قابلیت و امکان درز و نفوذ ترکیب سوخت و هوا یا این که گازهای نتیجه ها از احتراق به زیر پیستون از فی مابین میرود و فشار مورد نیاز مراقبت می گردد. علاوهبر این، حلقه پیستون نمیگذارد روغن موتور روی جداره سیلندر باقی بماند. در حالتیکه این واقعه بیفتد، موتور در گیر روغنسوزی میگردد و سطح روغن هم به ندرت کاهش مییابد.
با پرنور شدن موتور، حلقه پیستون در باطن سیلندر همواره بالا و تحت میرود. برای محافظت سعی، جنبش این قطعه بایستی مدام بسیار سرازیر و با کمترین اصطکاک باشد. در حالتیکه به هر دلیلی این جنبش مبتلا نقص خواهد شد و اصطکاک حلقه پیستون با جداره سیلندر ارتقا پیدا نماید، پدیده چسبندگی حلقه پیستون چهره میدهد.
دلایل چسبندگی حلقه پیستون
چسبندگی حلقه پیستون دو عامل عمده دارااست که درپی به آنها اشاره می کنیم.
جرم دریافت کردن گوشه و کنار حلقه پیستون به جهت عدم ردوبدل به موقع روغن موتور، آلوده شدن غربال روغن، رانندگی در مسیرهای لبریز گرد و غبار و مواقعی از این دست.
ارتقا دمای شدید حلقه پیستون به انگیزه جوش آوردن موتور که آن هم در عواملی مثل کاهش سطح مایع خنک کننده، استعمال از سوخت نامناسب، فساد واتر پمپ، چگونگی تحت یا این که معدود بودن سطح روغن موتور، فساد پمپ روغن و عدم بده بستان به موقع روغن موتور ریشه داراست.
چکاپ ماشین پیش از مسافرت و ۱۰ نکته ضروری آن
دلایلی که در صدر برشمردیم، منجر می گردند حلقه پیستون با فشار و رنج بیشتری در مسیر خویش تکان نماید و اصطکاک متعددی در میان آن با دیواره سیلندر به وجود بیاید.
- ۰۳/۱۰/۰۳