گلگیر بخشی از بدنه خودرو میباشد که به دور چرخها قراردارد.
گلگیر را در اشکال کامیون و حتی موتور سیکلت نیز می بینیم. بایستگی وجود گلگیر، نهی کردن از پاشیدن آب، گل، شن، گرد و خاک و اجسام روی جاده به هوا میباشد. گلگیر را صحیح بالای چرخهای هر دو ستون عقب و جلو شاهد هستیم.
این نصیب که معمولا از فرآورده فلز میباشد، یه خرده برآمدهخیس از سطح بدنه چشم می گردد و معمولا با بدنه خودرو بهشکل یک پارچه و مخلوطگردیده پیاده سازی میگردد. اما گاهی گلگیر را روی بدنه سوار مینمایند. دراینصورت میقدرت آن را ردوبدل کرد. گلگیر محیط چرخها را بی نقص پوشانده و در کنار درهای عقب و جلو جایدارد. درواقع به بخشی از بدنه که میان درهای عقب و جلو سپرها جای دارد گلگیر گفته میگردد. همین محل قرارگیری سبب میشود که گلگیر بهشدت در معرض ضربات جانبی باشد. به همین استدلال هنگام خرید خودروی کارکرده رنگشدگی یا این که سالم گلگیرها بسیار گزینه دقت میباشد.
گلگیرها معمولا در ظواهر خودرو نیز مؤثر میباشند. معمولا برای هرچه عضلانیخیس شدن بدنه خودرو، آنهارا حجیمخیس و برامدهخیس پیاده سازی مینمایند. ولی مدل پیاده سازی گلگیر تا حدودی به کلاس خودرو نیز بستگی داراست. از جمله هیبت گلگیر سوپرکارها با سدانها یا این که هاچبکها متعدد میباشد. وظیفه دیگری که میاقتدار برای گلگیر ماشین درنظر گرفت، پیشگیری از ورود گرد و خاک، گل و لای، آب و هرگونه جسم فرنگی به داخل موتور و اجزای فنی تحت کاپوت میباشد. براین اساس گلگیر قسمت فنی خودرو را از نفوذ این ذرات و اجسام نیز حفظ مینماید. اما گلگیر همزمان از لاستیکها و سیستم چرخها نیز حفظ مینماید. در کنار تک تک نقشهای حفاظتی گلگیر، این قسمت از بدنه را میاقتدار مؤثر در مختصات آیرودینامیکی آن نیز دانست. بدین ترتیب گلگیر به تکان خودرو در قبال باد نیز امداد مینماید.
- ۰۳/۱۰/۱۹