لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

۱۹ مطلب در آبان ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سپر در حین تاریخ ساختش چه از حیث متریال نخستین، چه طرز نصب چه اجزا و امکانات تغییرات متعددی به خویش چشم میباشد. لوازم یدکی جک ولی امروزه سپر را با سه قسمت مهم روی خودروها میبینیم. این سه نصیب مشمول مورد ها تحت می شود:

۱. پیشانی
این نصیب در واقع بخش ظاهری سپر را دربرگیرنده می گردد. آنچه ما از سپر روی یک خودرو می بینیم پیشانی سپر میباشد. پیشانی که نصیب روش و پوشش بیرونی سپر میباشد، در بالابردن زیبایی ظاهری خودرو تأثیر بی واسطه داشته و نقشی در قسمت ضربه‌گیری اجرا نمی‌نماید. پیشانی قادر است از محصول پلاستیک یا این که فلز باشد. خودروهای لاکچری و گران قیمت معمولا از پیشانی کروم یا این که استیل منفعت می برند.

اجزای سپر ماشین مدرن
گفتیم که با سپری شد مجال در سپر خودرو، چه در مواد آن و چه در ظاهرش تغییرات متعددی تاسیس شده است. برهمین اصل سپر را که پیشتر صرفا به صورت یک تیر فلزی در عقب و جلوی خودرو می‌دیدیم امروزه با بعدها بزرگتر و انواع مختلف‌خیس شاهد هستیم. سپر امروز قسمت بزرگی از بدنه خودرو را در جلو و عقب به خویش تخصیص می دهد. که از طرف بالا با صندوق عقب و یا این که کاپوت جلو و از طرفین با لامپ‌های خودرو و گلگیرها و از سمت زیر با لامپ های مه‌شکن و توری تحت سپر و از اواسط با جلو پنجره و لوگوی خودرو ممکن میباشد در زمینه ی باشد. نصیب‌هایی که روی سپر یا این که گوشه و کنار سپر خودرو نصب میشوند عبارتند از:

۱. دفیوزر
زمانی که خودرو با سرعت بالا جنبش می‌نماید، در بخش زیرین آن فشار هوای متعددی عده می شود. این فشر قسمت عقب خودرو را به‌سمت بالا هدایت می‌نماید. همین ایفا فشار، عدم پایداری خودرو را در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند درپی دارااست. دیفیوزر قطعه‌ای میباشد که ذیل سپر نصب گردیده و به جریان هوای ذیل خودرو سرعت بیشتری میدهد و سبب ارتقا انرژی رو به تحت یا این که به عبارتی Down Force بیشتر می شود. دیفیوزر را یک کدام از اجزای آیرودینامیکی خودرو میدانند.

۲. توری هواکش
هواکشی که در نمای روبه‌روی خودرو تعبیه می شود خنک‌کاری سیستم رادیاتور، ورود عالی هوا به درون سیستم‌های فنی و ولی کاهش دمای موتور را به‌هم پا داراست. ولی این هواکش نیاز به یک توری دارااست تا بازدارنده ورود اجزای فرنگی به تحت کاپوت گردد. هواکش و توری آن نیز از اجزایی میباشند که ذیل سپر تعبیه میشوند.

۳. لامپ مه‌شکن
این لامپ‌ها ممکن میباشد پایین، کنار یا این که روی خویش سپر تعبیه شوند.
۴. لامپ‌های مهم
لامپ‌های اساسی به‌همپا قابشان معمولا گوشه‌ها و بالای سپر نصب میگردند.
اجزای دیگری که در سپر شاهد هستیم دربرگیرنده بکسل‌سد، درپوش بکسل‌سد و گارد و زه می شوند. این اجزا معمولا روی خویش سپر می‌باشند و گاهی مانند گارد و زه صرفا جنبه تزئینی دارا‌هستند.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

رغبت‌ بادامک اقتدار خویش را به‌ وسیله‌ی زنجیر یا این که تسمه تایم از تمایل‌لنگ می گیرد. لوازم یدکی جک سرعت چرخش رغبت‌ بادامک در موتور چهارزمانه، نصف سرعت موتور و در گونه های دوزمانه موازی با سرعت موتور میباشد. رغبت‌ سوپاپ، نیروی خویش را از روش تمایل تایپیت‌ها و اسبک‌ها به سوپاپ‌ها وارد می‌نماید. ولی در موتورهایی که تمایل‌ سوپاپ در بالای سرسیلندر قراردارد، بادامک مستقیما با اسبک‌ها در تماس میباشد.

رغبت‌بادامک (Camshaft) در بعضی موتورها در بالای سیلندر و در برخی دیگر در زیر موتور قرار گرفته‌میباشد. به همین عامل اجزای مشغول و نوع کارایی هر سبک گوناگون میباشد. اشکال رغبت سوپاپ هر مورد مزایا و معایبی دارا‌هستند که طراح با دقت به پارامترها نسبت به گزینش نوع مطلوب مبادرت می‌نماید.

تمایل‌ سوپاپ (Over Head Valve (OHV
سیستم رغبت سوپاپ (OHV) مخفف Over head Valve به تمایل‌ بادامکی گفته‌میشود که در زیر موتور جای دارد و نیرو را ازطریق میله‌های بلندی به سوپاپ‌ها منتقل می‌نماید. این تمایل‌ سوپاپ که اینک فناوری سابق به شمار می رود، یک سری دهه رایج‌ترین مثال‌ی مو جود در پیشرانه‌ها بود. گرایش‌ سوپاپ OHV سوابق‌ی درخشانی در تاریخ برای خویش تصویب کرده‌میباشد.

موتورهای مجهز به‌این نوع تمایل‌ بادامک ها در مقایسه‌ با گونه های دیگر خرد‌خیس بوده و بادوام‌ترند. گفتنی میباشد درین نوع موتورها، تهیه فرصت‌بندی ظریف سوپاپ‌ها در سرعت‌های زیاد مقداری خلل میباشد. عدم وجود قابلیت نصب بیشتر از دو سوپاپ برای هر سیلندر از سایر نکات منفی این مکانیزم رغبت‌ سوپاپ میباشد. از این سبک عملکردی تمایل سوپاپ در موتور اشاره گر استعمال میشد.

تمایل‌ سوپاپ (Over Head Camshaft (OHC
درین سیستم تمایل‌ سوپاپ برخلاف OHV، در بالای پیشرانه قراردارد. از مزایای تمایل‌ سوپاپ در سرسیلندر، رفع خطاها سیستم OHV اعم از محدودیت سرعت بدور موتور و محدویت تعداد سوپاپ‌ها و سرو‌صدای زیاد اشاره نمود.

رغبت‌ سوپاپ (Single Overhead Camshaft (SOHC
گرایش‌ سوپاپ SOHC که بیشتر در موتورهای خطی وجود داراست، به‌شکل تکی در بالای سیلندر قرار گرفته‌میباشد. موتورهای دارنده سیستم SOHC یک رغبت‌سوپاپ دارا هستند و در هر سیلندر فقط از دو سوپاپ استعمال می‌نمایند. به‌برهان دخالت بی واسطه رغبت‌ سوپاپ برای گشوده و بسته‌کردن سوپاپ‌ها، فرصت‌بندی سوپاپ‌ها در سرعت‌های زیاد موتور در مقایسه‌ با اشکال (Over Head Valve (OHV بسیار ظریف‌خیس میباشد.

یکی تغییرات موتور ۱۶۰۰ سی‌سی اشاره گر، تغییر و تحول سیستم سوپاپ‌ها از OHV به SOHC بود که ایپکو به‌تیتر اولی کار تحقیقاتی صنعت خودرو جمهوری اسلامی ایران اجرا بخشید. این موتور که OHV و OHV II اسم داشت، در جایز، جایز سال و آریسان ۱ نصب شده است. ولی این اسم گذاری با اعتنا به مشابهت با سیستم تمایل سوپاپ OHV، تعجب آور میباشد.

رغبت‌ سوپاپ (Double Overhead Camshaft (DOHC
تمایل‌ سوپاپ‌های DOHC به‌شکل جفتی و در بالای سیلندرها قرار گرفته‌اند. این بدان معنا میباشد که در موتورهای مجهز به تمایل‌ بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در لحاظ گرفته شده است. دو سوپاپ برای ورود مخلوط هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای نتیجه ها از احتراق. در‌این آرایش و پیرایش، هوا عالی تزریق‌گردیده و تخلیه عالی شکل می گیرد. همینطور قابلیت و امکان در دست گرفتن عالی سوپاپ‌ها در دورهای بالا، خوب میباشد. بدین ترتیب، با وسعت موتور یکسان قابلیت ساخت‌و‌ساز اقتدار بیشتری میسر خواهدبود.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

واتر پمپ یا این که پمپ آب، یک پمپ خرد میباشد که وظیفه جابجایی مایعات از رادیاتور به موتور را داراست. لوازم یدکی جک این قطعه در زمستان ضد یخ را به موتور جابجایی می‌دهد و در فصل‌تابستان وظیفه جابجایی ضد جوش به موتور را دارااست.

این قطعه خرد نقش بسیار مهمی در در دست گرفتن دمای موتور در فصول گوناگون سال داراست، به همین جهت بازدارنده از بالا رفتن بیش تر از اندازه دما موتور میگردد.

در حالتی که تندرست خودرو برای شما التفات دارااست، می بایست بدانید که بالارفتن دما موتور میتواند سبب داخل شدن صدمات متفاوت و کاهش تلاش و قدمت موتور شود، براین اساس این قطعه در تندرست خودرو نقش اصلی اجرا می نماید و می بایست به آن اعتنا ویژه ای به آن داشت.


نحوه عمل پمپ آب در خودرو
هنگامی که موتور ماشین در حالا عمل کردن میباشد، به جهت پروسه احتراق دمایی در حدود 2500 سکو در موتور ساخت و ساز می‌شود، این دما برای موتور بسیار بالاست و میتواند سبب وارداتی صدمات هنگفت به موتور شود، شایسته ترین دما برای عمل کردن موتور دمایی در میان 90 تا 95 مرتبه میباشد. در صورتی‌که دما ازاین مقدار بالاتر رود، همت موتور نیز کاهش می‌یابد و ماشین جوش میاورد.

سیستم خنک سازی خودرو وظیفه دارااست که دما موتور را در بین 90 تا 95 رتبه اثبات نگه داراست. واتر پمپ یکی اجزا مهم این سیستم میباشد که وظیفه جابجایی مایع ضد یخ یا این که ضد جوش از رادیاتور به موتور را بر ذمه دارااست. مایع خنک کننده بوسیله پمپ آب در حوالی موتور ماشین به گردش در آید و بازدارنده از بالا رفتن بیش تر از اندازه دما آن می گردد.

بعداز آن، این مایعات مجدد به رادیاتور خودرو بر می شوند و در آنجا بوسیله رشته های خودرو خنک میشود، بعد از خنک سازی مایع برای توشه دیگر، این مایع بوسیله واتر پمپ به موتور ارسال می گردد.

دلایل فساد واتر پمپ ماشین
این قطعه مانند بیشتر قطعات خودرو، یک قطعه مصرفی میباشد و بعداز مدتی وخیم میشود و نیاز به ردوبدل داراست. ولی دلایل دیگری منجر فساد واتر پمپ می گردند که درپی آنها‌را بیان میکنیم.

یخ زدن آب داخل موتور
در‌صورتی‌که که در فصل‌زمستان از ضد یخ های کیفیت بالا استعمال نکنید، آب داخل موتور یخ می‌زند و این قضیه سبب شکستن پره های واتر پمپ می‌شود. چنانچه که به هر مورد از پره های واتر پمپ جراحت وارد شود، این قطعه دیگر نمی تواند به صحت فعالیت نماید و در سود شغل خنک سازی خودرو به صحت ایفا نمیشود.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

ارتباط در میان روغن ترمز، سیستم ترمز هیدرولیک و تکان خودرو یک نمونه بهتر از ضابطه پاسکال در معاش حقیقی و واقعی میباشد. لوازم یدکی جک این اصل ذکر می‌نماید که زمانی یک سیال هر نوع تغییر تحول فشار را در یک فضای بسته تجارب می‌نماید، فشار به صورت یکسان در کلیه جهات منتقل میشود. به لهجه معمولی می‌اقتدار خاطرنشان کرد سیستم ترمز خودرو فارغ از روغن ترمز فعالیت نمی‌نماید. روغن ترمز نیروی پدال ترمز فشرده گردیده را میگیرد، آن را به فشار تبدیل می‌نماید و این فشار را به ترمزهای جلو و عقب می‌فرستد تا خودرو را متوقف نماید. این سیال را نمی‌اقتدار فشرده کرد و این خصوصیت روغن را برای به کار گیری در سیستم ترمز هیدرولیک خوب می‌نماید. نقشی که روغن ترمز انجام می نماید نسبتاً معمولی میباشد:

راننده روی پدال ترمز پا میگذارد.
نیرو به پیستون در سیلندر اساسی جاری ساختن می شود.
سیلندر مهم روغن ترمز را پایین فشار قرار می دهد و آن را به سیلندرها و کالیپرهای چرخ می‌فرستد.
فشار هیدرولیک بر روی پیستون‌ها برای ساخت‌و‌ساز نیرو فعالیت می‌نماید.
نیرو بر روی لنت‌های ترمز انجام میشود که با درام ترمز یا این که روتور تماس پیدا می‌نماید.
در غایت چرخش چرخ‎ها نماید یا این که متوقف می‌گردد.
اکثر روغن‌های ترمز هیگروسکوپ می‌باشند بدین مفهوم که در جذب رطوبت به صورت خوب فعالیت می‌نمایند. این بدان معناست که خیر صرفا کل قطعات متحرک و اجزای سیستم ترمز خودروی را روغن‌کاری می‌نمایند، بلکه هر سیرتکامل رطوبت در سیستم را جذب کرده تا از خوردگی و زنگ زدگی خودداری نمایند. ممکن میباشد این پرسش به وجود آید که آب به چه شکل به آنجا میرسد؟ به صورت معمول، آب می تواند از روش نشتی در خطوط ترمز یا این که شکستگی مهر و موم در سیلندر مهم یا این که کالیپر وارد سیستم شما گردد.

فارغ از روغن ترمز، فشار مایحتاج برای توقف بی نقص و ایمن وسیله نقلیه شما وجود نخواهد داشت. به این ترتیب هر سیرتکامل نشتی یا این که مایعی که برای مدتی تغییر و تحول نکرده باشد، در شکل عدم مطالعه می تواند مشکلاتی را در جاده ساخت و ساز نماید.

چرا می بایست روغن ترمز را بده بستان کرد؟
اجزای زیادی در سیستم ترمز شما وجود داراست. یک خودرو معمولاً دارنده ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای دیسکی یا این که درام در عقب میباشد. همگی چیز به وسیله کانال‌ای از شیلنگ‌ها و لوله‌ها به هم متصل گردیده تا ترمزهای هر چرخ را به سیلندر اساسی متصل نماید. تکه‌های ریز لاستیک، زنگ‌ زدگی و بقیه آلودگی‌ها با بدتر شدن اجزای سیستم ترمز به گذر زمان فرصت می‌ریزند و میتوانند به روغن ترمز وارد شوند. هنگامی این سیال آلوده گردد، عملکرد خویش را از دست داده و سبب از فعالیت افتادن ترمزهای شما می‌گردد. ضمن این، از آنجایی که روغن ترمز هیدروفیل (آب دوست) میباشد، هر ساله 3 درصد وزن خویش را آب جذب می‌نماید و این فرمان بر عنایت بده بستان روغن ترمز تاکید دارااست. بده بستان روغن ترمز به شما امداد می‌نماید مجموع روغن ترمز دیرین و آلوده را از دستگاه خویش تمیز کرده و آن را با مایع منزه و تازه جایگزین فرمائید.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

مدار هیدرولیک ترمز دو نوع دارااست که عبارتند از:

سبک تک مداره: در‌این سبک پمپ ترمز برای ساخت‌و‌ساز فشار یک سیلندر دارااست.
سبک دو مداره: در‌این سبک پمپ ترمز از روش دو سیلندر فشار مایحتاج را در روغن موتور ساخت‌و‌ساز می‌نماید. لوازم یدکی جک سبک دو مداره مشمول سه طرح میگردد. این طرح‌ها عبارتند از:
بی آلایش
ضربدری (در سبک‌های مجهز به ترمز ABS)
مثلثی

تفاوت پمپ تک و دو مداره
پمپ تک‌مداره به‌ادله ساختار معمولی‌خیس، هزینه آحاد‌گردیده کمتری دارااست. در سود مصرف‌کننده می تواند با پرداخت مبلغ کمتری این نوع پمپ را خریداری نماید. ولی در مقابل ایمنی پمپ ترمز تک‌مداره تحت‌خیس میباشد و درصورتی که در بخشی از مدار نشتی چهره دهد، به‌خیال افت فشار هیدرولیک توان ترمزگیری به‌طور محسوسی کاهش مییابد و احتمال تصادف بالا می‌رود.

در پمپ‌های دو مداره در حالتی‌که به هر دلیلی در یک کدام از مدارها نشتی ساخت و ساز گردد، مدار دوم کماکان وظیفه خویش را جاری ساختن خواهد اعطا کرد. بدین ترتیب، توان ترمزگیری در یکی‌از محورها اثبات باقی خواهد ماند. درحال حاضر خوب متوجه میشوید که چرا این نوع پمپ ترمز خودرو از حیث ایمنی مطمئن‌خیس میباشد.

قابل ذکر میباشد که در خودروهای توسعه یافته از طرح دو مداره مثلثی به کارگیری میگردد. در‌این طرح، مدار اولیه فشار را در بین دو چرخ جلو و یکی چرخ‌های عقب (به عنوان مثال چرخ سمت راست) توزیع می‌نماید. مدار دوم نیز گشوده با هر دو چرخ جلو و چرخ دیگر عقب (برای مثال چرخ سمت چپ) در خصوص میباشد. درین طرح، در شرایطی که مشکلی برای یک کدام از مدارها پیش بیاید، ترمز دو چرخ جلو و یکی‌از چرخ‌های عقب همواره فعالیت خواهد کرد. با این اکانت بایستی اعلام کرد طرح دو مداره مثلثی، ایمن‌ترین طرح به حساب می‌آید.

شرایط های پمپ ترمز
پمپ ترمز زمانی فعال می شود که راننده از پدال ترمز خودرو استعمال نماید. پس این قطعه یا این که در وضعیت آزاد میباشد، یااینکه با فشرده شدن پدال ترمز بوسیله راننده، سرگرم می شود. در وضعیت آزاد، راننده کاری با پدال ترمز ندارد، در سود میله جابجایی نیرو در نقطه ابتدایی جنبش خویش قرار می گیرد. همینطور نیروی فنر، پیستون‌های نخستین و ثانویه سیلندر مهم را در اولِ زمان حرکتی خویش محافظت می‌نماید. در‌این حالت به‌استدلال عدم به کارگیری از ترمز، هیچ فشاری به پمپ ترمز ماشین وارد نمیشود.

به محض اینکه راننده پدال ترمز را فشار میدهد، پمپ ترمز فعال گردیده و سرگرم می‌گردد. در‌این‌صورت‌ با تکان میله جابجایی نیرو به سمت چپ، پیستون‌های نخستین و ثانویه نیز تکان می‌نمایند و روغن ترمز جان دار در مدار را پایین فشار قرار می دهند. این واقعه سبب ساز جابجایی فشار به کالیپرها و در غایت تماس لنت‌ها با دیسک‌ها میگردد.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

زمانی از سیستم فروغ و روشنایی اتومبیل‌ها حرف می کنیم، در واقع داریم از سیستمی کلام می زنیم که مشمول لامپ جلو، فلاشرهایی در جلو و عقب و کنار و حتی گاه سقف خودرو و نیز لامپ‌ عقب و… میباشد. لوازم یدکی جک این سیستم تاسیس شده است تا هم مسیر را برای مخاطب اتومبیل پر‌نور نماید، هم سبب تشخیص اتومبیل بوسیله دیگرافراد خواهد شد و هم پیام‌هایی به دیگر افراد مخابره نماید که‌این اتومبیل چه اندازه‌ای داشته و چه سرعتی دارااست و در چه موقعیتی در درحال حاضر تکان میباشد. این پیام‌ها برای خودروهای دیگر مخصوصا زمانی که خیابان‌ها به هم ریخته بوده و سرعت بالاست، مداقه متعددی دارااست. بدین مراد نیز کارایی گردیده‌است که در سراسر دنیا، از رنگ‌هایی معین و استاندارد بدین خواسته بهره برده گردد تا یوزرها اتومبیل حیران نشوند و تکلیف پر‌نور باشد.

۱. لامپ گران قدر جلو
شاخص‌ترین جنبه استعمال از سیستم نوروروشنایی اتومبیل در نصیب جلوی آن به چشم میخورد. در‌این نصیب شما با نوروفروغ بالا و نوروفروغ تحت و همینطور مه‌شکن و لامپ بغل و… روبه‌رو خواهید شد.

– نور و روشنایی ذیل
غالبا یوزرها اتومبیل کارایی می‌نمایند از این نوروروشنایی به کار گیری نمایند. آنان برای پر‌نور کردن سطحی که دارا‌هستند روی آن رانندگی می‌نمایند، از این فروغ به کارگیری می‌نمایند. نیکی‌اش هم در آن میباشد که مشکلی برای رانندگان یا این که عابرانی که به سمت اتومبیل می آیند ساخت‌و‌ساز نمی‌نماید؛ این‌طور که سبب ساز گردد تا چشمان‌شان به واسطه نور و روشنایی زیاد خیره بماند و نتوانند صحیح ببینند.

– نور و روشنایی بالا
فروغ و روشنایی بالا هم در قسمت نور جلویی اتومبیل استعمال می گردد. ولی این نور و روشنایی در مواردی آیتم به کارگیری قرار می گیرد که تردد معدود میباشد. این نوروروشنایی زیرا در دست گرفتن نشده بوده و منجر خیرگی دیده یوزرها و عابران می‌گردد، غالبا پیشنهاد نمیشود. صرفا در صورتی‌که قوانینی خاص وجود داشته، پیشنهاد می‌گردد که از آن استعمال فرمایید. همینطور رانندگان از این نوروفروغ برای آرم دادن به دیگر خودروها یا این که عابران استعمال می‌نمایند.

درباره لامپ والا جلو بیشتر بدانیم

پیاده سازی لامپ‌های گرانقدر جلو ولی استاندارد خاصی ندارند و متناسب با صورت و شمایل هر خودرو پیاده سازی میشوند. یعنی که هر شرکت برای خودش، پیاده سازی‌های اختصاصی به شخصی داراست. ولی در غایت این‌که کوشش می‌نمایند پیاده سازی‌های خیر درباره‌ی این لامپ‌ها داشته باشند، به این دلیل که اولی مواجهه هر کسی با اتومبیل‌ها، از منطقه جلوی ماشین واقعه میفتد و یک لامپ گران قدر با پیاده سازی بد، میتواند حسابی توی ذوق وسلیقه ماشین‌بازان بزند.

لامپ‌های والا جلو از دو بخش مهم ساخته شده میباشد. بخش نخستین آن به عبارتی ظرف لامپ میباشد. این پیاله به صورت کره پیاده سازی می‌گردد. سطحش را هم جیوه‌ اندود می‌نمایند تا فروغ ایجاد گردیده در آن منعکس شدن نیکی داشته باشد و بیشتر به دیده بیاید. لامپ را هم در راءس این پیاله پیاده سازی می‌نمایند. لامپ با فنر یا این که رینگ نگه‌دارای پلاستیکی وصل گردیده و در مکان خویش سفت قرار میگیرد.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

باتری خودرو از نوع اسید-سرب یا این که به عبارتی خیس که بیشترین کاربرد را دارااست، لوازم یدکی جک نسبت به اندازه و ابعادش خیلی هنگفت میباشد. این وزن هنگفت در اجزا و قطعات پرتعداد ریشه داراست. اما امروزه باتری کم آب یا این که اتمی نیز در خودروها آیتم به کار گیری قرار می گیرد. بدون نوع، قطعات مهم باتری‌ ماشین عبارتند از:

باکس باتری
باکس باتری نقش مهمی در جانبداری از ساختار و تلاش باطری دارااست. این باکس از مواد پلاستیکی مانند پلی‌پروپلن تشکیل شده و دارنده فضاهای غیر وابسته‌ای میباشد که صفحه های باتری را در خویش نگه میدارد. صفحه های باتری با به کار گیری از پل‌هایی که در کف فضاها قرار دارا‌هستند، با هم تماس پیدا نمی کنند. باکس باتری ماشین با کاهش اثرات ارتعاش و ضربه، صفحه ها و الکترولیت‌ها را از فساد نگهداری می‌نماید.

درپوش باتری
باتری ماشین با درپوشی از محصول باکس سفت بسته میگردد. روی این درپوش روزنه‌هایی وجود داراست که برای تزریق الکترولیت می گردند. این روزنه‌ها همینطور دارنده شکاف‌های ریزی میباشند که گازهای نتیجه ها از برخورد‌های شیمیایی داخل باتری را از آن بیرون می‌نمایند.

ترمینال های باتری
ترمینال‌ها یا این که بوشینگ‌ها نقش پل در بین باتری و سیستم برقی خودرو را انجام می‌نمایند. این قطعات با کابل‌های مثبت و منفی به باتری متصل می شوند و جریان برق را از باتری به بقیه نصیب‌های خودرو منتقل می‌نمایند.

صفحه های باتری
باتری‌ اسیدی خودرو از تعدادی برگه‌ فلزی تشکیل‌شده میباشد. این صفحه های را می‌اقتدار به سه نوع تقسیم کرد: صفحه ها منفی، صفحه ها مثبت و صفحه های عایق. صفحه های منفی و مثبت دارنده اسکلت فلزی مدل و اسفنجی میباشند که روی آنان ماده‌ فعال یا این که خمیر باتری چسبیده میباشد.

نشانگر باتری خودرو
این قطعه نشانگر واحد سنجش شارژ باتری ماشین میباشد که در سه وضعیت متعدد رنگ میگیرد. این قطعه صورت استوانه‌ای داراست. در راس این استوانه یک گوی سبز رنگ وجود داراست. در حالتی که گوی سبز روی سطح استوانه باشد، یعنی باتری تماما شارژ میباشد. در‌حالتی که گوی سبز به زیر استوانه برود، یعنی باتری نصفه‌شارژ میباشد. در صورتی هم رنگ سبز چشم نشود و صرفا رنگ سیاه باشد، یعنی باتری خالی گردیده‌است. این نشانگر معمولا در باتری‌های اسیدی استعمال می‌گردد. در باتری‌های کم آب، نشانگر شارژ به طور یک شیت رنگی میباشد که با رنگ‌های سبز، قرمز رنگ و مشکی موقعیت شارژ باتری را اکران میدهد.

اسید باتری یا این که الکترولیت
اسید باتری ماشین تحت عنوان یک الکترولیت کار می‌نماید. این اسید به جابجایی الکترون‌ها در میان صفحه های باتری یاری و انرژی الکتریکی را ایجاد می‌نماید. اسید باتری معمولا دارنده غلظت ۳۵ درصد اسید سولفوریک و ۶۵ درصد آب میباشد. اسید سولفوریک یک اسید کارکشته میباشد که منجر یون شدن بی نقص مولکول های آب میشود و رسانایی الکتریکی بالای محلول را آماده می‌نماید.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

سیستم‌های تعلیق در عقب و جلوی خودرو قرار میگیرند و هنگام ذکر مختصات فنی خودرو از نوع سیستم تعلیق عقب و جلوی آن به طور غیروابسته خاطر می شود. لوازم یدکی جک گونه های سیستم تعلیق نیز، به دو مجموعه‌ کلی تقسیم میشوند که‌این مجموعه‌ها خویش گونه های متفاوتی را دربرگیرنده میشوند. دو گروه‌ کلی مشمول سیستم‌های تعلیق غیروابسته و متعلق یا این که یک پارچه می‌باشند. در سیستم‌های متعلق، چرخ‌های متصل به یک پایه(اکسل) به هم متعلق‌اند و با تکان هر مورد، دیگری نیز جنبش می‌نماید.

ولی در سیستم تعلیق غیروابسته، چرخ‌های مربوط به هر پایه(اکسل) غیروابسته از دیگری فعالیت می کند. گروه بندی دیگری نیز برای سیستم‌های تعلیق در حیث گرفته میشود با تیتر سیستم‌های مشوق و غیر جایزه. اینک به برخی از سیستم‌های تعلیق اشاره میکنیم. ولی تنوع سیستم‌های تعلیق، کلان‌خیس میباشد ولی مورد ها نام برده، از مشهور‌ترین، پر کاربرد‌ترین و برخی امروزی‌ترین آن ها می باشند.

۱. سیستم‌های تعلیق غیر وابسته
– مک‌فرسون:
این سیستم که بوسیله مهندسی به همین اسم خلاقیت شد، در خودروهای متعددی به خصوص تولید ها اروپایی به شغل می‌رود. همینطور مک‌فرسون فقط در خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارااست. میله‌ موج‌گیر در سیستم مک‌فرسون به کارگیری میشود و نصیب مهم آن نیز شروع میباشد. مک‌فرسون به جهت حذف طبق‌ها و اتصال سیستم تعلیق به شاسی بوسیله آغاز، برای خودروهایی که فضای کافی برای جزئیات سیستم تعلیق ندارند بسیار مطلوب میباشد. سیستم مک‌فرسون معمولا نرمی و راحتی تکان را به خیر و خوبی امان می‌نماید و از مزایای آن ارزان و مدل بودنش میباشد. مک‌فرسون را می‌اقتدار در اساس عقب و جلوی یک خودرو به طور همزمان به عمل پیروزی.

– دوجناغی(جناغی دوبل):
این سیستم از دو طبق جناقی A صورت ساخته شده میباشد که برابر هم و با مسافت‌ عمودی قرار میگیرند. طبق‌ها که در صدر و تحت راس چرخ‌ها فعالیت گذارده میشوند فی مابین خویش یک فنر لول را به همپا یاری فنر درونش، مکان داده‌اند. ولی این فنر لول و یاری‌فنر میانش آغاز محسوب نمی شوند به دلیل آن که وظیفه‌ اتصال سیستم تعلیق و شاسی را به ذمه ندارند. طبق‌ها در بخش قاعده از روش محورهایی به شاسی وصل میگردند و در بخش راءس بوسیله‌ سیبک به چرخ‌ها متصل میباشند. فنر لول نیز بوسیله یک رغبت رابط به طبق وصل میباشد. در قبل طبق‌های جناغی این سیستم را مساوی پیاده سازی می‌کردند البته فعلا طبق بالایی مقداری کوچکتر ساخته میگردد که ایمنی جنبش در پیچ‌ها را ارتقاء میدهد. سیستم تعلیق دو جناغی در شالوده جلوی اکثری خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای به کار گیری می شود.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

انواع لنت ترمز

لنت ترمز از چه چیزی ساخته میگردد؟ لنت ترمز از ترکیبات متنوعی ساخته میگردند و هم اینگونه مواد جانور در آنها که به شیت فلزی پشت آن به طور سفت و مقاوم متصل میباشد ترازو اصطکاک را به حداکثر میرساند. لوازم یدکی جک امروزه دیگر در لنت‌های ترذمز از آزبست به کارگیری نمیشود زیرا علی رغم اینکه جاذب خیر و خوبی برای گرما بودند، به انگیزه سایش زیاد هنگام ترمزگیری غبار متعددی ایجاد می‌کردند که برای سالم بسیار خطرناک بود .

امروزه لنت ترمز و دیگر اجزاء سیستم ترمز از مواد آلی بی‌ضرروزیان نظیر شیشه، لاستیک و رزین و همینطور کولار ساخته میشوند. این مواد می توانند دمای بالا را تحمّل نمایند. در واقع، دمای بالا یاری می‌نماید تا اجزاء لنت بیشتر به هم بچسبند. کولار (Kevlar) در لنت ترمزهای آلی، عنصری اساسی به شمار می‌رود.

سفارش تفحص: تشخیص نیم سوز شدن واشر رمز سیلندر با 9 علائم
این لنت‌ها از سایر لنت‌هایی که اینک جان دار میباشند نرمترند. در فیض راز و صدای کمتری ساخت می‌نمایند و در مقابل نیز زودتر ساییده میشوند.

زمانی هم ساییده می گردند بیشتر از سایر گونه های ، غبار ساخت و ساز می‌نمایند. با پیش گویی این موردها، لنت ترمزهای آلی آیتم قابل قبولی برای کامیون‌های هنگفت یا این که ماشین‌های مسابقه‌ای نیستند.

لنت ترمزهای آلی و کولاری بیشتر برای خودروهای خرد و مدل وزن مناسبند که معمولاً با آنها به طور تهاجمی رانندگی نمی شود.

خرید دیسک شیت

فلزی و نصفه فلزی
امروزه بیشتر خودروها از لنت‌های فلزی به کارگیری می‌نمایند. خلاف تصور معمول، این سیرتکامل لنت‌ها صرفا یک تکه فلز نیستند بلکه از تراشه‌های فلزی یار و همدم با رزین درست شده اند. بعضی از همه گیرترین آنها مس، برنج، فولاد، آهن، و گرافیت میباشد.

این مواد تمامی با هم ادغام گردیده و با رزین‌ها بهم می‌چسبند تا صورت لنت را به خویش بگیرند.
ادله متداول بودن لنت‌های فلزی بدیهی میباشد: این لنت‌ها ارزان و بادوام می باشند، تلاش بالایی دارا هستند و گرمای ناشی از اصطکاک با سطح روتور را بخوبی منتقل و دفع می‌نمایند.

فقط عیب لنت‌های فلزی این میباشد که هنگفت می‌باشند و بر روی مصرف سوخت خودرو مقداری تأثیر منفی می گذارند. همینطور بدلیل وزن زیاد این لنت‌ها، از آنان در خودروهای مسابقه‌ای به کار گیری نمیشود.

زیرا این لنت‌ها از فلز تشکیل شده‌اند بیشتر از اشکال دیگر لنت، منجر خوردگی روتور میگردند. موردنیاز بذکر میباشد که لنت‌های فلزی هنگامی داغ میگردند خوب عمل می‌نمایند. هنگامی خودرویی که لنت ترمز فلزی دارااست در یک روز سرد جنبش می‌نماید، بعداز ترمز گیری فاصله بیشتری طی می‌نماید تا متوقف خواهد شد.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

همان گونه که به آن پرداختیم رادیاتور ماشین از مهمترین قطعات خودرو بوده که بایستی بوسیله راننده به صورت منظم آزمایش و سنجیده شود و در شکل وجود هرگونه نقص‌ یا این که کارنکردن درست آن، بلافاصله تحقیق و به مرکزها تعمیرگاهی مراجعه خواهد شد. لوازم یدکی جک در‌پی به تعدادی شیوه مراقبت رادیات می‌پردازیم:

یک کدام از نکات بسیار مهمی که می بایست هموار به ان دقت داشته و آن را بررسی فرمایید، سطح آب مخزن رادیاتور میباشد. سطح آب مخزن رادیاتور را به خصوص در شرایطی‌که صاحب و مالک خودروی اهل ایران می‌باشید، به طور هفتگی نظارت فرمائید. کاهش آب رادیاتور خبر از مشکلاتی مانند ترک بودن یا این که پوسیدگی لوله های گردش آب، رخنه‌ شدن رادیاتور، حاد شدن واتر پمپ و یا این که واشر واتر پمپ، فساد واشر سرسیلندر و… باشد.
کارایی فرمائید بر پایه ی یک نرم افزار منظم ماهانه یا این که سالیانه مبنی بر نوع خودرو، آب باطن رادیاتور را بده بستان کرده و هواگیری به صورت درست اجرا دهید. در هنگام ردوبدل آّب رادیاتور عالی میباشد رسوبات ته نشین گردیده در لوله های رادیات هم منزه گردد.
هر 3 ماه یکبار اجزا سیستم رادیات خودرو را رسیدگی فرمائید. اجزایی مانند شلنگ ها و لوله ها رادیاتور که از خارج قابل مشاهده می باشند و به آن‌ها دسترسی دارید را پژوهش فرمائید. در شکل مشاهده مواقعی همانند: علائم پوسیدگی، شکستگی یا این که شکاف خوردگی لوله ها و تورم یا این که برآمدگی یک جهته شلنگ ها، بایستی شلنگ ها و لوله هارا ردوبدل فرمائید.
همواره به درب رادیاتور خودرو دقت داشته باشید. هرگونه پوسیدگی یا این که فساد واشرها در بخش مسدود شدن درب رادیات موجب خارج ریختن آب رادیاتور از مخزن گردیده و موجب جوش آوردن خودرو و اشتباهات آینده میگردد.
همواره به رتبه آمپر آّب خودرو دقت داشته باشید. ارتقاء دمای آّب رادیاتور و کارکردن رشته خودرو در به دور تند به صورت متناوب می تواند آرم از فساد ترموستات خودرو باشد. گشوده و مسدود شدن ترموستات ضمانت کننده همت درست گردش اب در سیستم رادیاتور بوده و قفل کردن آن می‌تواند باعث له جوش آوردن خودرو و سوختن واشر رمز سیلیندر خودرو گردد.
حرف آخر
به عبارتی‌طور که اشاره شد، رادیاتور ماشین وظیفه بسیار مهمی در موتور خودرو بر ذمه داراست و در شکل فساد یا این که عدم تلاش صحیح آن صدمات دور از شوخی به پیشرانه وارد میاید. مواقعی مثل سوزاندن واشر راز سیلندر و جراحت وصال به قسمت‌های حساسی مثل حلقه و یاتاقان‌ها به عنوان مثال مهم ترین زخم‌های ناشی از فساد رادیاتور می توانند باشند.

براین اساس سفارش می شود همواره از تلاش درست این قطعه اعتقاد نتایج فرمائید و از وجود ادغام مطلوب آب و ضدیخ در سیستم خنک‌کننده اتومبیل مطمئن گردید. همینطور هر دو تا سه سال به تعمیرگاه رادیاتورسازی مراجعه کرده و رادیاتور خودرو خویش را رسوب‌زدایی نمایید تا براین اساس این قطعه حساس قدمت بالاتری داشته باشد و همواره تلاش درست خویش را ارائه دهد تا صدمه جبران‌ناپذیری ‌به موتور وارد نیاید.

  • سورنا علوی