لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

لوازم یدکی جک

اطلاعاتی در مورد قطعات خودرو و لوازم یدکی جک

۱۶ مطلب در شهریور ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع سپر در خودرو

اگرچه در بعضا کشورها قانون ها مشخصی از حیث طول و مقاومت در قبال نیرو برای سپرها وجود داراست البته همگی خودروها از سپرهای یکسانی استعمال نمیکنند. لوازم یدکی جک درپی به بعضا از اشکال مهم سپرهای وسایل نقلیه اشاره کرده‌ایم:

سپر استاندارد
این نوع سپرها در خودروهای سواری بکار میروند و فاقد خصوصیت‌هایی همانند پله‌ها یا این که قلاب‌ها میباشند. در واقع سپر استاندارد خودروهای سواری یک پوشش پلاستیکی همرنگ بدنه میباشد که سبب ساز جذب انرژی برخوردهای نادر سرعت وسایل نقلیه با یکدیگر میگردد.

سپر پله‌ای
شاسی بلندها، وانت پیکاپ و بعضی خودروهای دیگر از سپرهایی با فضای پله مانند در راءس خویش استعمال می‌نمایند. این فضای ویژه صحیح تحت پلاک خودرو پیاده سازی می گردد و معمولاً دارنده حفره‌هایی برای نصب قلاب‌هاست.

سپر کابوی
سپرهای بلند و هوی دیوتی موسوم به کابوی معمولاً دارنده پوشش کرومی میباشند و در کامیون‌های دیرین چشم می شوند. اینگونه سپرهایی بیشتر برای تریلرهای هنگفت ‌وزن در لحاظ گرفته میگردند.

سپر لوله‌ای
معمولاً اینگونه سپرهایی را در تولید ها جیپ و شاسی بلندهای تیونینگ گردیده میبینید. سپرهای لوله‌ای دارنده فریمی از محصول فولاد می باشند که در قبال نیروهای وارداتی مقاومت بیشتری خواهند داشت.

عملکردهای سپر در خودرو

بهبود آیرودینامیک خودرو
طراحان خودروها با حدس فاکتورهای متعددی برای مثال پیاده سازی قشنگ و همینطور آیرودینامیک سپرها را در لحاظ میگیرند. همینطور سپرهای عقب نیز جهت تولید داون فورس پیاده سازی ویژه‌ای دارا هستند.

نصب سنسورهای پارک
محل مهم نصب سنسورهای پارک روی سپرهای جلو و عقب میباشد. این سنسورها نقش مهمی در پارک خودرو دارا‌هستند و معمولاً چهار سنسور روی سپر عقب نصب میگردد تا مسافت خودرو با بقیه خودروها و سختی ها را به اگاهی راننده برساند.

نصب مه شکن‌ها
یکی‌از دیگر از کارکردهای سپر ماشین نصب مه شکن‌ها روی آن‌هاست. به عبارتی‌طور که میدانید مه شکن‌ها منجر ارتقا ایمنی رانندگان در موقعیت آب و هوایی نامساعد می گردند.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

سوابق به کارگیری از واتر پمپ به به عبارتی سال‌های اول ابتکار عمل وسایل نقلیه بازمی‌شود هرچند در آن فرصت پیشرانه‌ها صرفا با آب خنک می‌شدند ولی خودروهای مدرن از ترکیب آب و مایع خنک‌کننده یا این که ضدیخ به کارگیری می‌نمایند. لوازم یدکی جک اما چیزی که با سپری شد این کلیه سال تغییر تحول نکرده عنایت واتر پمپ خودرو در پرهیز از داغ کردن پیشرانه میباشد. بنابراین قطعه موردبحث یکی‌از اجزای کلیدی سیستم خنک‌کننده هر وسیله نقلیه‌ای خواهد بود. درپی می خواهیم به تلاش واتر پمپ و علائم فساد آن بپردازیم.

واتر پمپ
هنگامی که پیشرانه‌های باطن‌سوز شغل می‌نمایند گرمای قابل‌توجهی ساخت‌و‌ساز می‌گردد و دمای تحت کاپوت به ده‌ها سکو بالای صفر میرسد. وقتی که پیشرانه به دمای عملیاتی با صرفه رسد گرمای مازاد می بایست دفع خواهد شد تا پیشرانه زخم نبیند. اینجاست که واتر پمپ وارد فعالیت می گردد و با مکش ضدیخ از رادیاتور و گردش آن در پیشرانه سبب ساز دفع گرما و کاهش دما میگردد. گرمای پیشرانه از بلوک به ضدیخ منتقل می گردد و آن‌گاه مجدد به رادیاتور بازمی‌خواهد شد تا خنک خواهد شد و این فرآیند بارها و بارها تکرار می شود. در اکثر خودروها واتر پمپ با تسمه سرپنتین یا این که تسمه‌ پروانه عمل می‌نماید، تسمه‌ای که به مبلغی پمپ متصل میباشد. مبلغی و تسمه با یکدیگر همیاری می‌نمایند تا با طی شدن پروسه ذیل مایع خنک‌کننده در پیشرانه به گردش درآید:

مایع خنک‌کننده یا این که ضدیخ بوسیله واتر پمپ مکیده می شود.
نیروی فرارو گریز از راس منجر میشود مایع خنک‌کننده از پره‌های واتر پمپ عبور نماید.
بعد این مایع سوای پایین آمدن وسعت خویش مجموعاَ پیشرانه به گردش درمی‌آید.
واتر پمپ
اکثر واتر پمپ‌ها دارنده حفره‌ای میباشند که اذن می دهد مقدار پاره ای از مایع خنک‌کننده به خارج بریزد ولی درصورتی که شاهد جریان مداوم این مایع از حفره حافظه گردیده باشید پس این در معنای فساد آب‌بندی واتر پمپ خواهد بود و می بایست آن را بده بستان کنید. همینطور در برخی خودروها واتر پمپ برقی بکار رفته که بجای تسمه‌پروانه نیروی خویش را از موتوری برقی میگیرد.

وظایف مهم واتر پمپ خودرو
واتر پمپ
به‌دنبال به مهم ترین وظایف این قطعه در خودروها میپردازیم:

گردش مایع خنک‌کننده: واتر پمپ برای تهیه و تنظیم دمای پیشرانه مبادرت به گرداندن مایع خنک‌کننده میان پیشرانه، رادیاتور و بقیه قسمت‌ها می‌نماید.

تهیه دما: این قطعه اساسی با گردش مایع خنک‌کننده در پیشرانه به دفع گرمای تولیدی در زمان روند احتراق یاری می‌نماید و منجر می گردد پیشرانه در دمای عملیاتی با صرفه نگهداری گردد.

سرازیر کاری: بعضی واتر پمپ‌ها برای سرازیر کاری شفت و بیرینگ ها پیاده سازی می شوند تا کوشش آنان قابل انعطاف و بی اصطکاک باشد.

آب‌بندی: برخی از این قطعات دارنده آب‌بندی مکانیکی می باشند که به پرهیز از نشتی مایع خنک‌کننده امداد می‌نماید.

تایمینگ: در بعضی پیشرانه‌ها از اینگونه قطعه ای برای کارکرد زنجیر یا این که تسمه تایم به کار گیری می گردد و بدین ترتیب هماهنگی سوپاپ‌ها و پیستون‌ها با به کارگیری از این قطعه تهیه گردد.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

ش از آنکه به نظارت پدیده شاتون زدن در خودرو بپردازیم عالی میباشد با خویش شاتون و وظایف آن آشنا شویم. لوازم یدکی جک این قطعه جزو مهمترین قسمت‌های پیشرانه‌های داخل‌سوز به شمار می‌رود. از آنجایی که شاتون در معرض نیروهای بسیار زیاد جای‌دارد بدین ترتیب بایستی بضاعت تحمل اینگونه فشارهایی را داشته باشد. شاتون میان پیستون و تمایل‌لنگ قراردارد و تکان خطی (بالا و تحت) پیستون را به تکان چرخشی تمایل‌لنگ تبدیل می‌نماید. درین روند نیروهای متعددی به شاتون وارد می گردد.

از گرمای زیاد گرفته تا فشار و تنش سبب ساز می شوند شاتون همواره در معرض فرسایش قرار داشته باشد. به همین خیال میباشد که خودروسازان از اشکال متفاوت شاتون ها با محصول‌های متفاوت جهت پیشرفت در عملکرد تولیدها خویش به کارگیری می‌نمایند. می بایست اعلام‌کرد شاتون پیشرانه‌های داخل‌سوز از سه نصیب مهم راز گران قدر، رمز خرد و بدنه تشکیل می‌گردد. قسمت خرد شاتون به پین پیستون متصل میشود تا سبب ساز رابطه آن با پیستون خواهد شد. معمولاً راز گرانقدر این قطعه نیز به گرایش‌لنگ متصل گردد. این اتصال از روش یاتاقان خاصی شکل میگیرد تا اصطکاک کاهش یابد.

شاتون ها از متاع‌های مختلفی ایجاد می شوند که مثلا آنها می‌قدرت به فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، آهن ریخته‌گری گردیده به همپا گرافیت و… اشاره نمود. در پیشرانه‌های ساخت‌و‌ساز انبوه صنعت خودرو، شاتون ها معمولاً از فولاد ساخته می شوند البته در خودروهای پرفورمنس و مسابقه‌ای مثال‌های مخصوصی نیز چشم می شوند. حتی شاتون های آلیاژ آلومینیومی نیز ساخت‌و‌ساز گردیده‌اند که وزن معدود و بضاعت و توان جذب ضربات بالایی دارا‌هستند. تیتانیوم یک مورد گران قیمت دیگر برای کاهش وزن شاتون میباشد که اما به‌شکل بسیار محصور بکار می‌رود.

البته هم‌فعلا که با شاتون آشنا شدیم خوب میباشد به عبارت شاتون زدن بپردازیم. به‌طورکلی هرگونه فساد درین قطعه اصلی را با عبارت شاتون زدن ذکر می‌نمایند البته مراد بیشتر مکانیک‌ها از شاتون زدن شکستن قطعه حافظه گردیده خواهد بود. در طی چرخش گرایش‌لنگ، شاتون معمولاً پایین‌فشار نیروهای متعددی جای دارد که مثلا آن ها می‌اقتدار نیروهای ناشی از زاویه در بین پیستون و گرایش‌لنگ، نیروهای ناشی از جنبش رو به ذیل و بالای پیستون باطن سیلندر اشاره نمود. این نیروها با ارتقاء بدور موتور بیشتر می شوند. فساد شاتون که معمولاً با عبارت شاتون زدن ذکر میگردد به دلایل گوناگونی چهره خواهد بخشید که به دنبال به آن میپردازیم.

دلایل فساد شاتون خودرو
شاتون زدن
در‌پی به بعضا از مهم ترین دلایل فساد شاتون خودرو اشاره میشود:

ایراد در سیستم سرازیر کاری
وجود هرگونه نقص‌ درین سیستم و نبود روغن کافی در بین قطعات متحرک پیشرانه باعث به ارتقا دما و اصطکاک گردیده و نهایتاً منجر فساد شاتون گردد.

احتراق غلط پیشرانه
هرگونه خلل در فرآیند احتراق پیشرانه برای مثال خودسوزی و احتراق زودتر از موعد قادر است باعث ارتقا فشار به پیستون و شاتون گردیده و سعی آن ها را مختل سازد. این مورد پیستون را زودتر از مجال مقرر به سمت تحت خواهد ارسال کرد که سود آن زیر تأثیر قرار به چنگ آوردن شاتون و شکستگی یا این که خمیدگی آن خواهد بود.

تصادف خودرو
در تصادفات شدیدی که نصیب جلوی خودرو ضربه می‌بیند احتمال زخم دیدن اجزای داخلی مثلا گرایش‌لنگ، پیستون و شاتون وجود خواهد داشت.

رانندگی پرفشار
رانندگی پرفشار و هیجانی به ویژه در سرعت‌های بالا که با معکوس‌های ناگهانی یار و همدم میباشد میتواند فشار مضاعفی بر قطعات داخلی پیشرانه وارد نماید. درصورتی‌که شاتون استهلاک بالایی داشته باشد هرگونه فشار غیرعادی وارده موجب فساد آن شود.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

پیش از آنکه به رسیدگی این قطعه اساسی بپردازیم عالی میباشد اندکی درباره خویش پیستون سخن کنیم. لوازم یدکی جک پیستون قطعه‌ای فلزی میباشد که باطن سیلندر تکان می‌نماید. حاشیه‌های پیستون دارنده حلقه‌هایی میباشد که با دیواره سیلندر در تماس می باشند. این قطعه اصلی از آلومینیوم یا این که چدن ساخته می گردد و از روش شاتون با رغبت‌لنگ رابطه پیدا می‌نماید.

حلقه پیستون
در هر سیلندر پیشرانه یک پیستون وجود دارااست و با بالا و تحت رفتن پیستون شاهد چرخش تمایل‌لنگ با رابطه شاتون هستیم. به عبارتی‌طور که تا قبل از اینً در نوشته‌ی علمی رغبت‌لنگ خودرو بیان کرده‌ایم، نیروی نتیجه ها از احتراق ترکیب سوخت و هوا از روش پیستون، شاتون و رغبت‌لنگ به بقیه اجزای پیشرانه جابجایی یافته و نهایتاً به چرخ‌ها می رسد تا براین اساس خودرو جنبش کند. با زیر رفتن پیستون ترکیب سوخت و هوا وارد سیلندر یا این که محیط احتراق می‌گردد. وقتی که پیستون به بالا جنبش نماید ادغام حافظه گردیده متراکم گردد و با جرقه‌زنی شمع منفجر شود. در‌پی نیروی نتایج از احتراق سوخت و هوا منجر میشود پیستون مجدد به ذیل جنبش نماید. هنگامی که پیستون مجدداً به بالای سیلندر تکان نماید گازهای سوخته گردیده از سیلندر بیرون خواهند شد. این سیکل بارها و بارها و همان صدها یا این که هزاران توشه در دقیقه تکرار می گردد.

حلقه پیستون
به عنوان مثال نصیب‌های اصلی پیستون حلقه آن میباشد. حلقه پیستون رینگ‌ای فلزی میباشد که به قسمت بیرونی پیستون متصل می‌گردد و وظایف مختلفی دارااست. پیستون برای اعمال‌وظیفه خویش می بایست بتواند با آزادی بدون نقص داخل سیلندر جنبش نماید. وظیفه جنبش سوای اصطکاک و شل پیستون داخل سیلندر بر ذمه حلقه پیستون میباشد. از طرف دیگر پیستون برای جنبش خویش نیاز به سرازیر کاری خواهد داشت البته نفوذ روغن به داخل محیط احتراق قادر است سبب ساز به روغن‌سوزی پیشرانه خواهد شد. به این ترتیب وظیفه دیگر قطعه موردبحث عایق‌بندی قسمت های متفاوت خواهد بود.

حلقه پیستون
قطعه موردبحث برای عایق‌بندی و مالامال کردن مسافت در بین پیستون و دیواره سیلندر پیاده سازی گردیده‌است. در‌صورتی‌که این مسافت خیلی نادر باشد انبساط حرارتی پیستون میتواند منجر گیر کردن آن باطن سیلندر گردد که‌این فرمان جراحت‌های شدیدی را به پیشرانه وارد خواهد کرد. از طرف دیگر وجود مسافت زیاد در میان این دو قطعه نیز سبب ساز ایراد در آب‌بندی حلقه پیستون با دیواره سیلندر میگردد که فیض آن کاهش فشار در سیلندر و افت اقتدار تولیدی پیشرانه خواهد بود. تکان لغزشی حلقه پیستون داخل دیواره سیلندر سبب ساز اصطکاک میشود. اورده شده اصطکاک ناشی از همت این قطعه به طور تقریبً ۲۴ درصد تمام تلفات ناشی از اصطکاک قطعات پیشرانه میباشد. به همین خیال و خاطر پیاده سازی یک حلقه پیستون کارا و مطلوب با خودرو مداقه بسیار متعددی دارااست. از طرف دیگر سرازیر کاری حلقه پیستون امری دشوار میباشد و به چگونگی روغن‌موتور بستگی داراست چراکه روغن بایستی بتواند در دمای بالا و موقعیت طاقت فرسا تماس قطعات با یکدیگر دوام بیاورد.

اشکال حلقه پیستون
درصورتی‌که پیستون را از مجاورت مشاهده کرده باشید شاهد چند شیار روی بدنه و یکسری نوع حلقه در آن ها خواهید بود. حلقه پیستون‌ها بسته به کاربرد، فرآورده و صورت خویش وظایف مختلفی دارا‌هستند و به دو گروه مهم روغنی و فشاری تقسیم میگردند. حلقه‌های پیستون از سه عدد هفت تا بکار می روند و معمولاً در پیشرانه‌های بنزینی از سه یا این که چهار حلقه پیستون و در پیشرانه‌های دیزلی از شش یا این که هفت حلقه به کارگیری می شود.

حلقه پیستون
حلقه پیستون‌های فشاری روغن را از دیواره سیلندر و محیط احتراق تمیز می‌نمایند و همینطور عایق‌بندی جامعی را ایفا می دهند. در مقابل بایستی اظهار کرد حلقه‌های روغنی دارنده شیار یا این که ترک می‌باشند و قابلیت عبور روغن از بالا و زیر آنها وجود داراست. این نوع حلقه‌ها در تحت‌ترین شیار پیستون نصب می گردند تا ضمن نگهداری مسافت معدود پیستون با دیواره سیلندر بازدارنده عبور بیشتراز حد روغن شوند.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

در کشورهای توسعه یافته زمانه گیربکس‌های دستی سنتی با الگوی H به نقطه پایان رسیده میباشد. لوازم یدکی جک اگرچه دوست داران حقیقی و واقعی خودرو از اینگونه مورد‌ای اندوهگین میباشند ولی مزیت‌های گیربکس‌های اتومات را نمی‌قدرت نادیده گرفت. خودروسازان در اکنون ارائه گیربکس‌های بهتری میباشند، گیربکس‌هایی که بده بستان‌های دنده قابل انعطاف و سریعی دارا هستند. در گیربکس‌های خود کار یک خصوصیت دیدنی وجود داراست که با اسم پدال شیفتر شناخته می‌گردد.

پدال شیفتر پشت دستور
پدال شیفتر چیست و چه کاربردی داراست؟
پدال شیفترها بعداز آنکه در خودروهای مسابقه‌ای بکار رفتند محبوبیت بیشتری پیدا کردند و رفته‌رفته شاهد نصب آنان در خودروهای معمولی بودیم. مهندسان پتانسیل‌های متعددی درین تکنولوژی برای ارتقا سرعت خودروها در پیست و کاهش فشار روی گیربکس می‌دیدند و اندکی بعداز آنکه خودروهای سوپر اسپرت با اینگونه تکنولوژی‌ای عرضه شدند شاهد ساخت خودروهای منزلت میانی و ارزان‌بها با پدال شیفتر بودیم.

پدال شیفتر لکسوس
پدال شیفتر مکانیسمی میباشد که در پشت غربیلک یا این که ردیف امر بکار می‌رود تا بتوان با آن و سوای استعمال از مجموعه‌دنده، دنده‌ها را بده بستان کرد. اهرم‌ها یا این که دکمه‌های سمت چپ برای مدل‌خیس کردن دنده‌ها و پدال‌های سمت چپ برای معکوس دادن یا این که هنگفت کردن دنده‌ها بکار میروند. در بعضا خودروها هم پدال‌های سمت چپ و هم سمت راست برای مدل یا این که هنگفت کردن دنده‌ها پیاده سازی گردیده‌اند تا حداکثر انعطاف را داشته باشند.

پدال شیفتر آلفارومئو
بسته به نوع گیربکس بکار رفته در خودروها، پدال شیفترها به راننده اذن می دهند از روش هر پدال یا این که دکمه دنده‌ها را در دست گرفتن نماید. در اکثر مورد ها به عبارتی‌طور که گفته شد پدال‌های سمت راست برای مدل‌خیس کردن دنده‌ها و پدال‌های سمت چپ برای معکوس دادن استعمال میگردند. ولی در بعضا خودروها همانند سوپر اسپرت‌های مک لارن، می‌قدرت با بالا آوردن پدال دنده‌ها را مدل‌خیس کرد و با تحت بردن آنان معکوس اعطا کرد. به‌طورکلی سه نوع گیربکس وجود دارا هستند که از پدال شیفترها استعمال می‌نمایند و میخواهیم پیرو به آنان بپردازیم:

گیربکس‌های دستی خود کار گردیده یا این که AMT
گیربکس‌های AMT در واقع نصفه اتومات می باشند و در بعضا خودروها از پدال شیفتر برای آنها مصرف شده میباشد. به عنوان مثال لامبورگینی آونتادور دارنده گیربکس AMT میباشد که به وسیله ECU در اختیار گرفتن می گردد و پدال شیفتر داراست. معمولاً این سیستم به جهت طریق فعالیت و ناهنجاری خویش طرف داران کمتری دارااست.

گیربکس‌های دستی
معمولاً پدال شیفترهای گیربکس‌های دستی در خودروهای مسابقه‌ای چشم میگردند. این خودروها دارنده پدال کلاچ میباشند البته بجای الگوی H دستی یا این که اهرم سکونشئال، از پدال شیفترهای یک دست با امر به کارگیری می‌نمایند. در‌این خودروها برای ردوبدل دنده از روش شیفترها تنها کافی میباشد پدال کلاچ فشرده خواهد شد.

گیربکس‌های اتومات
گیربکس‌های خود کار سنتی و CVT می توانند از پدال شیفتر برای راحتی بیشتر راننده و ارتقاء لذت رانندگی استعمال نمایند. همینطور راننده به‌این خصوصیت اشراف و در اختیار گرفتن بیشتری روی خودرو خواهد داشت. معمولاً خودروهای مجهز به پدال شیفتر از اپلیکیشن‌ریزی ECU ویژه‌ای منفعت میبرند تا اعتقاد نتیجه ها خواهد شد که راننده در شکل خطا آسیبی به گیربکس وارد نمی‌نماید. در واقع این سازوکار در قبال غلط مصون میباشد و از جمله شما نمی‌توانید درحالی‌که با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت تکان می کنید از دنده ۵ به دنده ۱ بپرید. درصورتی‌که راننده اشتباهی بکند ECU آن را تصحیح خواهد کرد.

مزایای پدال شیفتر
از آنجایی که پدال شیفترها جدای از مشکلات راننده معایبی ندارند بدین ترتیب یک خصوصیت بسیار عالی در خودروها به شمار می روند. با این خصوصیت شما در دست گرفتن بیشتری روی خودرو داشته و سریعاً به حالت غیرمنتظره برخورد نشانه خواهید رویت کرد. هنگامی که در هم اکنون گردش به راست یا این که چپ می باشید و از پدال شیفتر برای معکوس دادن به کار گیری می کنید براین اساس سرعت و گشتاور با یکدیگر تهیه و تنظیم گردیده و فشار کمتری به پیشرانه و گیربکس وارد میشود.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

چرا خودروهای برقی این قدر سریعند؟ برای فهم این زمینه خوب میباشد به پروسه ایجاد اقتدار و جابجایی آن نگاهی داشته باشیم.

لوازم یدکی جک

سریع‌ترین خودروی بنزینی که می شناسید را فکر کنید که پشت لامپ قرمز رنگ ایستاده میباشد و درحالی‌که سیستم لانچ کنترلش را فعال کرده، چشم به راه میباشد تا با سبز شدن لامپ تکان خویش را استارت نماید. هرچقدر هم که‌این خودرو سریع باشد (از سبک‌های مختلف لامبورگینی گرفته تا فراری و بوگاتی) گشوده هم یک حریف برقی دارااست که میتواند سوای سروصدای اضافه، آن را در آینه عقب خویش گم نماید؛ به این دلیل‌که همت خودروهای برقی به‌نحوی میباشد که انگار مدام با لانچ‌در دست گرفتن پر‌نور و حداکثر اقتدار دسترس جنبش می‌نمایند.
برهان اساسی سرعت بی‌نظیر خودروهای برقی، فقط و صرفا به یک استدلال اصلی گشوده می‌شود و آن، سرعت برخورد و جواب خودرو به فرامین راننده میباشد. به سه ادله بدیهی، هیچ خودروی داخل‌سوزی تا به امروز برنده نشده در نصیب پاسخگویی به دستورها راننده با مثال‌های برقی رسد:

جواب موتور
تعداد دنده‌ها
حداکثر اقتدار
برای ادراک این زمینه خوب میباشد آغاز به مراحل وصال خودرو از موقعیت سکون به حداکثر اقتدار، نگاهی بیاندازیم. در بالا راننده پای خویش را روی پدال گاز می‎فشارد. این شغل یک سینگال الکترونیکی را به واحد پردازش ECU می‌فرستد و بعداز اجرا این پروسه، سیگنال جدید‌ای به فعالساز یا این که به عبارتی آکچویتر دریپه گاز ارسال میشود. بعد از ادغام هوای ورودی و سوخت به‌مقدار مناسب، با ورود آن به منیفولد ورودی (که با به کارگیری از نبود مکش را اجرا میدهد) و گذر از سوپاپ‌های سیلندر، به‌ترتیب فرآیند چهارگانه پیشرانه چهارزمانه استارت میگردد.

با ادامه این فرایند در سیلندرهای دیگر، موتور به حداکثر قدرت خروجی خویش دست پیدا می‌نماید. فرآیند یادشده در یک موتور تنفس‌طبیعی (که به یاری‌پیشرانه‌های پرخوران مجهز نشده میباشد) حدود ۱.۴ تا ۱.۲ ثانیه ارتفاع می‎‌کشد؛هرچند در خودروهای مدرن این مراحل کندتر میشود تا تجارب رانندگی یک پارچه‌خیس باشد. تک تک این فرایندها، با ورود توربوشارژر بیش‌ازپیش نماید می شوند و راننده را ناچار می‌نمایند ۱ تا ۳ ثانیه بیشتر حوصله نماید؛ درحالی‌که یک پیشرانه برقی می تواند در برهه زمانی یادشده ده‌ها هزار توشه به حداکثر قدرت خویش دسترسی پیدا نماید و گشوده به شرایط معمولی بازگردد.

پس می بینیم که پیشرانه برقی یک EV به طور تقریب به‌شکل آنی جواب میدهد ولی نمی‌قدرت آن را به‌تیتر صرفا استدلال عجله و سرعت بالای این تولیدات دانست. درحالی‌که برای دسترسی به گستره سرعت‌های متفاوت در یک خودروی برقی نیازی به ردوبدل دنده وجود ندارد (زیرا باکس‌دنده‌ای نیست)، خودروهای بنزینی بایستی مجال قابل‌توجهی را برای این شغل صرف نمایند. حتی در شرایطی که باکس‌دنده‌ای بتواند به‌شکل آنی عمل بده بستان دنده را جاری ساختن دهد (که ناممکن میباشد) گشوده هم موتور بنزینی از همگام‌شدن با آن عاجر خواهد ماند.

موتورهای داخل‌سوز برای تلاش خویش یک دستکم و یک حداکثر سرعت دارا هستند که بالاتر از آن امکان کارکردن ندارند. به‌همین ادله برای در دست گرفتن آنها، باکس‌دنده بسط داده می‎خواهد شد. در سوی دیگر، در خودروهای برقی خبری از این روایت وجود ندارد و می توانند هرگونه که میخواهند پر‌نور/ بدون صدا شوند. حداکثر سرعتشان هم معمولا به وسیله نرم افزار گزینش می گردد و برخلاف سبک‌های داخل‌سوز، محدودیت مکانیکی ندارند. به‌علاوه، این موتورها با ارتقاء سرعت به دورموتور فراتر نمیرسند و بدین ترتیب، خبری از صدا و لرزش بیشتر پیشرانه وجود ندارد.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

ر دسته اساس خودرو، خویش اکسل از سویی به چرخدنده دیفرانسیل و از سوی دیگر به لاستیک متصل میگردد. لوازم یدکی جک پلوس نیز بخشی از این موسسه به شمار می‌رود که فعالیتش سبب به چرخش لاستیک می شود. فساد پلوس یک گزینه شایع در بخش اعظمی از خودروها میباشد. از مواقعی که می تواند سبب ساز فساد پلوس خواهد شد می‌اقتدار به پاره گی گردگیرها، ضربه ناگهانی شدید به خودرو، پر‌نور کردن خودرو با هل دادن آن، بکسل وسیله هنگفت ، ترمزگیری نابه‌جا، به کار گیری خطا از ترمز دستی و… اشاره نمود.

علائم فساد اکسل یا این که پایه چرخ
تا کنون متوجه گردیده‌اید که پایه یک خودرو نقشی بسیار حیاتی در کارکرد صحیح آن دارااست پس بایستی درصورت ساخت و ساز هرگونه نقص در آن، با گاز به کارشناس مراجعه کرد. خوشبختانه فساد اکسل با نشان‌هایی همپا میباشد که با دیدن آنان می‌قدرت به پندار تعمیر این نصیب زمین خورد.

از شنیده‌شدن صدای ضربه با ریتمی مشخص و معلوم از سمت عقب خودرو، شکستگی محیط نگهدارنده گریس یا این که نشت آن، تهیه نبودن امر در تاثیر ضربه شدید، لرزش امر هنگام رانندگی، پاره‌گی یا این که پوسیدگی BOSCH اکسل عقب و فساد پلوس، کلیه از نماد‌هایی میباشند که میتوانند حاکی از فساد اکسل یا این که اساس خودروی شما باشند و پیدایش آنان عالی میباشد خودرو را به دارای تخصص مکانیک نشانه دهید.

چه عواملی سبب فساد اکسل میگردد؟
مراقبت مدل رانندگی آهسته و قانونمند اول راهکار برای وقت گیر‌خیس کردن قدمت وسایل‌نقلیه همانند خودروهای باطن شهری به شمار می‌رود؛ هرچند که وضعیت نابه‌سامان طرق مرزو بوم اثر بخش اعظمی بر استهلاک خودروها داراست ولی با رانندگی صحیح می‌قدرت از شدت ضربات وارد بر خودرو کاست. در همین راستا می بایست بدانید که تکان با دنده نامناسب، رها کردن کلاچ به طور ناگهانی و آمدن ضربه به خودرو، استعمال خطا و بیش‌از اندازه از ترمز دستی و بکسل کردن خودروهای هنگفت یا این که وزن متعددی که خودرو شما اقتدار حمل آن را ندارد، ازجمله رفتارهای به شمار می روند که فساد اکسل یا این که پایه خودروی شمارا به‌دنبال خواهند داشت.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

بعضی رانندگان درباره کارکرد این مواد سؤال می پرسند. در شرایطی که شما از تکمیل کننده کیفیت خوب برای هدفی خاص به کار گیری فرمایید میتوانید انتظار اخذ نتایجی مناسب را داشته باشید. لوازم یدکی جک تکمیل کننده‌ها در اشکال متفاوت و با کاربردهای منحصر ساخت‌و‌ساز میگردند و بدین ترتیب می بایست از مکملی منحصر به فرد برای مشکلی اختصاصی به کار گیری فرمائید. به کار گیری از ارتقاء دهنده اکتان در خودرویی امروزی شاید سبب گردد اکتان سوخت به حد فراتر از معیار پیشنهاد گردیده رسد که فیض‌ای در بر نخواهد داشت. همینطور استوار کننده سوخت برای خودرویی که هر روز استعمال می گردد بی‌منفعت خواهد بود.


یک بازرسی ویژه نشانه داده در یک پیشرانه بنزینی با تزریق سوخت بدون واسطه، جریان سوخت‌رسانی به خیال و خاطر گرفتگی نازل‌ها ۹.۴ درصد کاهش داشته میباشد. زدودن جرم‌ها و آلاینده‌ها فقط یکی مزیت‌های تکمیل کننده سوخت خودروست. این ماده همینطور سبب ارتقاء بازده خودرو و دوری از آغاز طاقت فرسا پیشرانه میشود؛ ولی درخصوص فرصت و ترازو به کار گیری از تکمیل کننده‌ها بایستی به سفارش‌های خالق توجه فرمائید. شاید برخی از آنان‌را با هر توشه بنزین زدن به کارگیری نمائید و شاید بعضی را با دو یا این که سه توشه بنزین زدن بکار گیرید.

تکمیل کننده سوخت خودرو
نکته دیگر اینکه تکمیل کننده سوخت را پیش از بنزین زدن در باک بریزید چراکه این دستور سبب میگردد سوخت و کامل کننده به خیر و خوبی با یکدیگر ادغام شوند. ریختن تکمیل کننده در باک آکنده از بنزین سبب می شود این دو خیلی با یکدیگر ادغام نشوند؛ البته آیا کامل کننده‌ها سبب کاهش مصرف سوخت هم میگردند؟ شاید در صدر به خیال اثرات تمیز‌کنندگی بعضی کامل کننده‌ها تفاوت‌هایی را در مصرف سوخت ببینید البته این مقدار چندان چشمگیر وجود ندارد. اکثری از سازندگان تکمیل کننده‌ها ادعاهای عجیبی درباره کاهش سوخت خودروها با این تکمیل کننده‌ها مطرح کرده‌اند که اما نباید آنها‌را دورازشوخی گرفت. نکته مثبت اینکه حتی در شرایطی که از تکمیل کننده اشتباهی در خودرو به کار گیری فرمایید احتمال زخم دیدن پیشرانه نادر خواهد بود. این کامل کننده‌ها برای حل خلل خاصی پیاده سازی گردیده‌اند و سبب ساز جراحت دیدن نصیب‌های دیگر نمی شوند. بدین ترتیب فارغ از نگرانی درباره جراحت قطعات داخلی پیشرانه می‌اقتدار از تکمیل کننده‌ها استفاده نمود. ولی برخی مواد به ویژه در شرایطی که در مقادیر زیاد استعمال شوند میتوانند به سنسورهای خودرو زخم وارد نمایند.

آیا تکمیل کننده سوخت خودرو حقیقتاً اصلی میباشد؟

حقیقت این میباشد که عنایت کامل کننده‌های سوخت را نمی‌قدرت نادیده گرفت. همواره محیط برای افزایش عملکرد پیشرانه خودرو وجود دارااست. سازه به نقل از EPA، یک خودروی مرسوم به‌طور میانگین صرفا ۱۲ تا ۳۰ درصد از انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی جنبشی تبدیل می‌نماید. براین اساس ۷۲ درصد انرژی در پیشرانه تلف می‌گردد و به همین خیال هرگونه بهبود در بازده قلب تپنده خودرو قادر است تأثیر متعددی روی کاهش مصرف سوخت آن داشته باشد.

شیوه به کارگیری از کامل کننده بنزین
آغاز بایستی کامل کننده سوخت خودرو را از دکان‌های دارای اعتبار تنظیم فرمایید و آنگاه آغاز آن را به باک سوخت خودرو اضافه نموده و آن گاه باک را با بنزین لبریز فرمایید. اما پیش از هرگونه اقدامی به طبعً توضیحات خالق جنس را به‌اعتنا تحقیق کرده و دفترچه راهنمای خودروی خویش را نیز جهت پیشنهاد‌های خودروساز مربوطه تحقیق فرمایید.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰

این ایام در اکثر خودروهای نو، سیستم‌های امداد‌رانندهٔ توسعه یافته‌ای را میبینیم که به‌طور مخفف به عنوان ADAS شناخته میشوند. لوازم یدکی جک هرچند این سیستم‌ها تکنولوژی جدیدی به‌اکانت میایند ولی درواقع از اوایل دههٔ ۹۰ در بعضی خودروهای خاص به کار گیری شدند. امروزه حدود ۳۵ درصد از مجموع خودروهای جدیدی که در کشورهای عالم اولیه عرضه می گردند به‌ نوعی از سیستم‌های امداد‌راننده مجهز میباشند و با گسترشٔ تکنولوژی ADAS این تعداد ارتقاء پیدا خواهد کرد. با پدال همپا باشید تا با تاریخچه، حالت کنونی و موقعیت آتیٔ ADAS بیشتر آشنا شویم.

تاریخچهٔ سیستم‌های یاری‌راننده یا این که ADAS
ADAS درواقع با رادار خودرو شروع شد که برای نخستین دفعه در کانسپت‌های تویوتا در اواخر دههٔ ۸۰ چشم شد. ولی این رادارها به ایجاد نرسیدند و او‌لین تکنولوژی رادار تولیدی در خودروها به وسیله کمپانی ایتون ارائه شد که در سال ۱۹۹۲ اولی سیستم هشدار واکنش را تشکیل داد. ولی این سیستم صرفا برای کامیون‌ها در حیث گرفته گردیده و بسیار لوکس بود. در حین دهه‌های ۹۰ و ۲۰۰۰ نیز تعدادی سیستم امداد‌رانندهٔ دیگر مثل دوربین رویت کرد عقب، پایش نقاط کور، تشخیص علائم پند و رانندگی و مشاهده کرد در شب در خودروها ظواهر شدند.

تویوتا سوآرر سال ۱۹۹۱ او‌لین خودروی تولیدی با دوربین دنده‌عقب
کادیلاک دویل سال ۲۰۰۰ اولی خودروی تولیدی با سیستم مشاهده کرد در شب
ولوو XC90 سال ۲۰۰۳ او‌لین خودرو با سیستم پایش نقاط کور
اوپل اینسیگنیا سال ۲۰۰۹ او‌لین خودرو با سیستم تشخیص علائم ارشادوراهنمایی و رانندگی

سیستم‌های امداد‌راننده یا این که ADAS در خودروهای مدرن
نسبتاًً آحاد خودروسازان تبارک عالم تیم‌ای از سیستم‌های امداد‌راننده را در پوسته اسم‌های مختلفی ارائه می‌نمایند که ازجملهٔ آنان می‌قدرت به کمپانی‌های ذیل اشاره نمود:

تویوتا Safety Sense
شورلت Safety Assist
نیسان Safety Shield 360
هوندا Sensing Suite
به‌تیتر‌نمونه، دستهٔ یاری‌رانندهٔ Safety Sense تویوتا به‌شکل استاندارد سیستم‌هایی مثل پایش نقاط کور، دستیار مراقبت تکان دربین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک و هشدار خروج از خط را ارائه می‌نماید. متداول‌ترین سیستم امداد‌راننده‌ای که در خودروهای مدرن میبینیم، هشدار عکس العمل جلو با ترمز خود کار میباشد که معمولاً با تشخیص عابر پیاده و یا این که حتی دوچرخه‌سواران یاروهمدم خواهد بود. همینطور اکثر خودروسازان سیستم‌های ADAS بیشتر را به‌شکل سفارشی ارائه می‌نمایند و معمولاً افرادی که به خصوصیت‌هایی مثل کروز در دست گرفتن تطبیقی یا این که امکان رانندگی فارغ از نیاز به دخالت دست نیاز دارا‌هستند بایستی هزینهٔ مازاد پرداخت نمایند. در قبل، دوربین رویت کرد عقب نیز در خودروها یک آپشن سفارشی بود و در لیست سیستم‌های ADAS قرار داشت ولی این دوربین آن‌قدر اساسی بود که از سال ۲۰۱۸ وجود آن در مجموع خودروهای بازار ایالات متحده به‌شکل استاندارد الزامی شد.

مزایا و معایب سیستم‌های امداد‌راننده یا این که ADAS
مطلقاً سیستم‌های ADAS مزایای متعددی دارا هستند و تا به امروز جان اشخاص بی‌شماری را نجات داده‌اند البته دراین‌دربین بعضا نکات منفی هم وجود دارااست که بایستی به آن ها اشاره نمود.

نقاط قوت
سبب می شود راننده تمرکز بیشتری در هدایت خودرو داشته باشد
اضطراب رانندگی را در شرایط‌های طاقت فرسا و پراسترس کاهش میدهد
بعضی از سیستم‌های ADAS سریع‌خیس از راننده عکس العمل علامت میدهند
به طور تقریبً تمامیٔ اشخاصی که پشت امر خودرو نشسته‌اند، تجاربٔ وضعیت‌های طاقت فرسا و پراسترس مثل ترافیک شهری یا این که رانندگی با سرعت بالا در اتوبان را داشته‌اند. بعضا از سیستم‌های ADAS مثل پایش نقاط کور و ترمز اضطراری خود کار برای مواردی که شم خستگی میکنید بسیار موءثر میباشند چون دیگر نیازی وجود ندارد به‌طور بی نقص از دور و اطراف فضا خویش مطلع باشید. سیستم‌های ADAS برای وقتی پیاده سازی گردیده‌اند که بازه زمانیٔ دقت راننده محصور میباشد و یا این که برخورد وی بسیار دیر شکل میگیرد. این سیستم‌ها همینطور سبب ساز کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در سراسر عالم گردیده‌اند.


نقاط ضعف
قادر است منجر بی‌ذهنی و کوتاهی راننده گردد
ممکن میباشد مدام سعی بی‌نقصی نداشته باشد
باران یا این که برف می تواند در کوشش بعضا سیستم‌ها مثل رادارها خلل ساخت‌و‌ساز نماید
هرچند سیستم‌های ADAS می توانند فشار را از روی راننده کمتر نمایند البته از سوی دیگر، ممکن میباشد سبب ساز اتکای بیش‌ازحد شوند. هرچند این سیستم‌ها راهی خوب برای بهبود کلی موقعیت رانندگی می‌باشند البته تعلق بیش‌ازحد به سیستم‌هایی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک یا این که پایش نقاط کور قادر است سبب ساز تصادف خواهد شد چون راننده ممکن میباشد پیش از تغییر تحول لاین به آینه‌های بغل نگاه نکند. همینطور هنگامی خودرویی در جلوی شما به‌طور ناگهانی متوقف می گردد، هیچ تضمینی نیست که سیستم‌های ADAS مدام به‌خیر شغل نمایند و به این ترتیب، می بایست مدام به طور کاملً حواس‌گردآوری باشید.

یکی‌از دیگر از نقاط ضعف سیستم‌های ADAS اشتباهات طاقت فرسا‌افزاری میباشد. اکثر رادارها روی جلوپنجرهٔ خودرو نصب می شوند و بعد از مدتی رانندگی در باران یا این که برف، ممکن میباشد رادار نقص‌ پیدا نماید و به‌طور موقت کارکرد سیستم‌های ADAS را مختل نماید؛ به این ترتیب، مدام عالی میباشد جوری رانندگی نمائید که گوی خودروی شما هیچ سیستم امداد‌راننده‌ای ندارد. اتکا بیش‌ازحد بدین سیستم‌ها وقتی که به هر دلیلی نتوانند کارایی صدق داشته باشند پیامدها فاجعه‌باری در ادامه خواهد داشت.

  • سورنا علوی
  • ۰
  • ۰


خودروهای دنده دستی دارنده سه پدال می باشند که یک کدام از آنها مختص کلاچ میباشد. لوازم یدکی جک قبل از آنکه به نظارت انگیزه و آرم‌های برش دادن سیم کلاچ ماشین بپردازیم خوب میباشد پاره ای با خویش کلاچ آشنا شویم. کلاچ رابطی در میان پیشرانه و گیربکس خودروست و با کارایی خویش میتواند رابطه دربین این دو قسمت اصلی وسیله نقلیه را برقرار کرده یا این که انقطاع نماید. در واقع مقصود مهم از به‌کارگیری کلاچ در خودرو جابجایی نیرو و در دست گرفتن آن میباشد. مهم‌ترین وظایف نصیب کلاچ مشتمل بر ردوبدل دنده‌ها، انقطاع رابطه پیشرانه با گیربکس و وصل دوباره آن خواهد بود.

شاید از خویش بپرسید چرا می بایست در یک خودرو فعالیت جدا و وصل نیرو انجام شود. انگیزه این قضیه به در اختیار گرفتن سرعت خودرو در حالت متعدد، ردوبدل شل دنده‌ها سوای توقف خودرو و… مربوط می شود. هنگامی که خودرو می خواهد از اکنون سکون تکان نماید گشتاور پیشرانه صفر میباشد و برای اینکه نیروی موردنیاز جهت تکان تأمین گردد بایستی گشتاور ارتقاء یابد. درصورتی‌که رابطه در بین اجزای متعدد سیستم جابجایی اقتدار همانند پیشرانه و گیربکس به‌طور مداوم برقرار باشد گشتاور به حد نصاب ارتقاء نخواهد یافت و به همین خیال میباشد که بایستی رابطه موتور به‌شکل کوتاه و موقتا می بایست با دیگر قطعات انقطاع خواهد شد. اینجاست که کلاچ وارد مدار گردیده و این فعالیت را جاری ساختن می دهد. بعد از تأمین گشتاور موردنیاز، مجدداً کلاچ رابطه پیشرانه با گیربکس و چرخ‌ها را برقرار می‌سازد.
یک کدام از اجزای کلاچ سیم کلاچ میباشد که از گیربکس تا خویش پدال کلاچ امتداد دارااست. سیم کلاچ از یک‌سو بدون واسطه به پدال کلاچ متصل گردیده و از سمت دیگر به اهرمی در گیربکس وصل می‌گردد. این قطعه اساسی با تلاش خویش ردوبدل دنده‌ها را فراهم کرده و نیرو را نیز به چرخ‌ها منتقل می‌نماید. هنگامی که راننده پدال کلاچ را فشار دهد سیم کلاچ کشیده گردیده و پیرو آن اهرم حافظه گردیده نیز کشیده می گردد تا خودرو خلاص گردد و راننده دنده را بده بستان نماید. این قطعه نیز همچون هر قطعه دیگری قادر است مستهلک و پاره خواهد شد به همین خیال شناخت با نشان‌های برش دادن سیم کلاچ ماشین و رفع مشکل آن ضروری خواهد بود.

براندن سیم کلاچ ماشین
اولیه از همگی می بایست دانست هنگامی سیم کلاچ پاره یا این که بریده میگردد چه نماد‌هایی با خویش به یار و همدم دارااست. به‌دنبال به تحقیق این عامل ها میپردازیم.

علائم فساد سیم کلاچ خودرو
لیزخوردن کلاچ
درصورتی‌که سیم کلاچ خودرو بریده باشد او‌لین علامت آن لیزخوردن کلاچ خواهد بود به‌این شکل که در وضعیت پرفشار همانند رانندگی در سربالایی به دور موتور بیشتر گردیده ولی سرعت خودرو به به عبارتی اندازه ارتقا نمی‌یابد. با مشاهده این نشانه سریعاً می بایست پیرو رفع خلل باشید.

وا رفته شدن کلاچ
پدال کلاچ نسبتاً محکم میباشد و برای کارایی بایستی به آن فشار وارد کرد. هرچقدر قدمت دیسک و شیت و کلاچ خودرو بیشتر باشد سفتی پدال نیز بیشتر گردد. در حالتی که مجال ردوبدل دنده حس کردید پدال کلاچ بسیار قابل انعطاف‌خیس از پیشین گردیده و اصطلاحاً وا رفته میباشد براین اساس احتمال دارااست سیم کلاچ بریده گردیده باشد.

کاهش انعطاف پدال کلاچ
در موقعیت معمولی وقتی که پدال کلاچ را فشار داده و رها فرمایید پدال به وضعیت اول گشوده خواهد گشت ولی درصورتی‌که سیم کلاچ در شروع پاره‌گی باشد با رهاکردن پدال دیگر شاهد بالا داخل شدن آن نخواهید بود.

وجود صدا در کلاچ
در صورتی‌که با فشار دادن پدال کلاچ صدای ناهنجاری می‌شنوید احتمالاً مشکلی در ورقه کلاچ و سیم آن وجود دارااست. دراین‌صورت بایستی در ادامه یافتن منشا صدا باشید که شاید از ورقه و سیم کلاچ میباشد.

خلل ردوبدل دنده
درصورتی‌که مشکلی در سیستم کلاچ و گیربکس خودرو وجود نداشته باشد فعالیت بده بستان دنده به راحتی اجرا گردد ولی در صورتیکه کلاچ و سیم آن خلل داشته باشد دنده‌ها با مشقت بده بستان خواهند شد.

سفتی پدال کلاچ
پدال کلاچ میتواند به خیال عامل ها مختلفی همانند استهلاک دیسک و برگه و یا این که کم آب شدن و گره میل کردن سیم کلاچ محکم خواهد شد. در‌این حالت نظارت نصیب‌های گوناگون این قطعه ضروری خواهد بود.

خالی کردن کلاچ
یکی‌از دیگر از آرم‌های برش دادن سیم کلاچ ماشین از عمل افتادن پدال کلاچ میباشد به‌این شکل که با فشار دادن کلاچ هیچ اتفاقی فیس نمی‌دهد.

  • سورنا علوی