خودروهای دنده دستی دارنده سه پدال می باشند که یک کدام از آنها مختص کلاچ میباشد. لوازم یدکی جک قبل از آنکه به نظارت انگیزه و آرمهای برش دادن سیم کلاچ ماشین بپردازیم خوب میباشد پاره ای با خویش کلاچ آشنا شویم. کلاچ رابطی در میان پیشرانه و گیربکس خودروست و با کارایی خویش میتواند رابطه دربین این دو قسمت اصلی وسیله نقلیه را برقرار کرده یا این که انقطاع نماید. در واقع مقصود مهم از بهکارگیری کلاچ در خودرو جابجایی نیرو و در دست گرفتن آن میباشد. مهمترین وظایف نصیب کلاچ مشتمل بر ردوبدل دندهها، انقطاع رابطه پیشرانه با گیربکس و وصل دوباره آن خواهد بود.
شاید از خویش بپرسید چرا می بایست در یک خودرو فعالیت جدا و وصل نیرو انجام شود. انگیزه این قضیه به در اختیار گرفتن سرعت خودرو در حالت متعدد، ردوبدل شل دندهها سوای توقف خودرو و… مربوط می شود. هنگامی که خودرو می خواهد از اکنون سکون تکان نماید گشتاور پیشرانه صفر میباشد و برای اینکه نیروی موردنیاز جهت تکان تأمین گردد بایستی گشتاور ارتقاء یابد. درصورتیکه رابطه در بین اجزای متعدد سیستم جابجایی اقتدار همانند پیشرانه و گیربکس بهطور مداوم برقرار باشد گشتاور به حد نصاب ارتقاء نخواهد یافت و به همین خیال میباشد که بایستی رابطه موتور بهشکل کوتاه و موقتا می بایست با دیگر قطعات انقطاع خواهد شد. اینجاست که کلاچ وارد مدار گردیده و این فعالیت را جاری ساختن می دهد. بعد از تأمین گشتاور موردنیاز، مجدداً کلاچ رابطه پیشرانه با گیربکس و چرخها را برقرار میسازد.
یک کدام از اجزای کلاچ سیم کلاچ میباشد که از گیربکس تا خویش پدال کلاچ امتداد دارااست. سیم کلاچ از یکسو بدون واسطه به پدال کلاچ متصل گردیده و از سمت دیگر به اهرمی در گیربکس وصل میگردد. این قطعه اساسی با تلاش خویش ردوبدل دندهها را فراهم کرده و نیرو را نیز به چرخها منتقل مینماید. هنگامی که راننده پدال کلاچ را فشار دهد سیم کلاچ کشیده گردیده و پیرو آن اهرم حافظه گردیده نیز کشیده می گردد تا خودرو خلاص گردد و راننده دنده را بده بستان نماید. این قطعه نیز همچون هر قطعه دیگری قادر است مستهلک و پاره خواهد شد به همین خیال شناخت با نشانهای برش دادن سیم کلاچ ماشین و رفع مشکل آن ضروری خواهد بود.
براندن سیم کلاچ ماشین
اولیه از همگی می بایست دانست هنگامی سیم کلاچ پاره یا این که بریده میگردد چه نمادهایی با خویش به یار و همدم دارااست. بهدنبال به تحقیق این عامل ها میپردازیم.
علائم فساد سیم کلاچ خودرو
لیزخوردن کلاچ
درصورتیکه سیم کلاچ خودرو بریده باشد اولین علامت آن لیزخوردن کلاچ خواهد بود بهاین شکل که در وضعیت پرفشار همانند رانندگی در سربالایی به دور موتور بیشتر گردیده ولی سرعت خودرو به به عبارتی اندازه ارتقا نمییابد. با مشاهده این نشانه سریعاً می بایست پیرو رفع خلل باشید.
وا رفته شدن کلاچ
پدال کلاچ نسبتاً محکم میباشد و برای کارایی بایستی به آن فشار وارد کرد. هرچقدر قدمت دیسک و شیت و کلاچ خودرو بیشتر باشد سفتی پدال نیز بیشتر گردد. در حالتی که مجال ردوبدل دنده حس کردید پدال کلاچ بسیار قابل انعطافخیس از پیشین گردیده و اصطلاحاً وا رفته میباشد براین اساس احتمال دارااست سیم کلاچ بریده گردیده باشد.
کاهش انعطاف پدال کلاچ
در موقعیت معمولی وقتی که پدال کلاچ را فشار داده و رها فرمایید پدال به وضعیت اول گشوده خواهد گشت ولی درصورتیکه سیم کلاچ در شروع پارهگی باشد با رهاکردن پدال دیگر شاهد بالا داخل شدن آن نخواهید بود.
وجود صدا در کلاچ
در صورتیکه با فشار دادن پدال کلاچ صدای ناهنجاری میشنوید احتمالاً مشکلی در ورقه کلاچ و سیم آن وجود دارااست. دراینصورت بایستی در ادامه یافتن منشا صدا باشید که شاید از ورقه و سیم کلاچ میباشد.
خلل ردوبدل دنده
درصورتیکه مشکلی در سیستم کلاچ و گیربکس خودرو وجود نداشته باشد فعالیت بده بستان دنده به راحتی اجرا گردد ولی در صورتیکه کلاچ و سیم آن خلل داشته باشد دندهها با مشقت بده بستان خواهند شد.
سفتی پدال کلاچ
پدال کلاچ میتواند به خیال عامل ها مختلفی همانند استهلاک دیسک و برگه و یا این که کم آب شدن و گره میل کردن سیم کلاچ محکم خواهد شد. دراین حالت نظارت نصیبهای گوناگون این قطعه ضروری خواهد بود.
خالی کردن کلاچ
یکیاز دیگر از آرمهای برش دادن سیم کلاچ ماشین از عمل افتادن پدال کلاچ میباشد بهاین شکل که با فشار دادن کلاچ هیچ اتفاقی فیس نمیدهد.